Opłata prolongacyjna jest pobierana na podstawie decyzji organu podatkowego w związku z odroczeniem terminów płatności albo rozłożeniem na raty podatku lub zaległości podatkowej. Stawka tej opłaty równa jest połowie stawki odsetek za zwłokę i obecnie wynosi 6% w skali roku.

Jest więc niższa nawet od tzw. obniżonej stawki odsetek za zwłokę, która może być stosowana, pod pewnymi warunkami, w przypadku złożenia przez podatnika prawnie skutecznej korekty deklaracji i zapłaty całości zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty (która wynosi obecnie 75% podstawowej stawki odsetek za zwłokę, tj. 9% w skali roku). W niektórych przypadkach nie ustala się w ogóle opłaty prolongacyjnej – tj. gdy przyczyną wydania decyzji o odroczeniu lub rozłożeniu na raty podatku była klęska żywiołowa lub wypadek losowy. Organ podatkowy może też odstąpić od pobrania opłaty, np. gdy decyzja o odroczeniu lub rozłożeniu na raty związana jest z prowadzonym postępowaniem układowym.

Przy ustalaniu wysokości opłaty prolongacyjnej bierze się pod uwagę: stawkę opłaty prolongacyjnej obowiązującej w dniu wydania decyzji o odroczeniu lub rozłożeniu na raty podatku; okres, na który odroczono płatność całości lub poszczególnych rat podatku, oraz kwotę podatku, która podlega odroczeniu lub rozłożeniu na raty. Wysokość opłaty nie zależy zatem od wysokości odsetek od zaległości podatkowej należnych od powstałej zaległości podatkowej – nawet jeżeli odroczenie lub rozłożenie na raty obejmuje także kwotę odsetek od zaległości podatkowej.

Opłata prolongacyjna nie ulega obniżeniu w przypadku zapłaty przed upływem wyznaczonego przez organ podatkowy terminu płatności odroczonego podatku lub zaległości podatkowej albo rozłożonego na raty podatku lub zaległości podatkowej albo zapłaty opłaty prolongacyjnej przed terminem płatności.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 30 grudnia 2010 r.