Dodatkowe środki finansowania Funduszu Kolejowego, które mają zwiększyć jego możliwości finansowe niezbędne do realizacji infrastrukturalnych projektów inwestycyjnych, utrzymania infrastruktury kolejowej, innych wydatków finansowanych z tego funduszu oraz maksymalnego wykorzystania środków pochodzących z UE w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.

Dodatkowe środki będą pochodzić z wpływów z podwyższonej opłaty paliwowej. Równocześnie z podniesieniem stawek opłaty paliwowej obniżone zostały stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych o te same wartości, tak aby nie wpłynęło to na ceny tych paliw. Mając na uwadze zróżnicowanie wysokości zarówno stawek podatku akcyzowego, jak i opłaty paliwowej, w celu maksymalnego uproszczenia całego systemu zdecydowano się na wprowadzenie podwyższonej (opłata paliwowa) i obniżonej (akcyza) kwoty w jednakowej wysokości 25,00 zł bez względu na rodzaj paliwa. W przypadku paliw, dla których stawki akcyzy określono w zł/GJ, w celu uproszczenia obliczeń, przyjęto wartość opałową w wysokości 50 MJ/kg, zatem w przypadku tych paliw obniżka akcyzy o 0,50 zł/GJ odpowiada kwocie 25,00 zł/1000 kg.

Dlatego już dziś wchodzi w życie regulacja na podstawie której w latach 2015-2019 podwyższa się stawki opłaty paliwowej odpowiednio o 25,00 zł za 1000 l albo o 25,00 zł za 1000 kg, w zależności od rodzaju paliwa. Oznacza to, że w przedmiotowym okresie stawki opłaty paliwowej obliczone według dotychczasowych zasad (stawki podlegają corocznej waloryzacji o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych) będą podwyższone o wskazane kwoty, przy czym kwoty podwyższenia nie podlegają waloryzacji oraz nie sumują się w kolejnych latach. Tym samym stawki opłaty paliwowej na lata 2015-2019 ogłaszane w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" będą uwzględniały kwotę podwyższenia (o 25,00 zł za 1000 l albo o 25,00 zł za 1000 kg, w zależności od rodzaju paliwa). Aby umożliwić przedsiębiorcom zapoznanie się z wysokością stawek opłaty paliwowej obowiązujących od 1 stycznia 2015 r. przepis ten wchodzi w życie już dziś.

Natomiast w ustawie o podatku akcyzowym w dodanym w art. 89 ust. 1a wprowadzono odpowiednio czasowe - w latach 2015-2019 - obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c i pkt 14, w zależności od rodzaju paliwa odpowiednio - o 25,00 zł/1000 l, 25,00 zł/1000 kg albo 0,50 zł/GJ. Obniżka akcyzy nie dotyczy jednak wyrobów wymienionych w art. 89 ust. 4 pkt 1. Stawki tam określone dotyczą bowiem zmiany przeznaczenia wyrobów akcyzowych, tj. użycia niżej opodatkowanych paliw opałowych do napędu silników spalinowych. Nie było intencją ustawodawcy premiowanie dodatkowymi obniżkami akcyzy osób łamiących ustalony porządek prawny i unikających uiszczenia podatku akcyzowego w należnej wysokości.

W celu zachowania jednoznaczności i precyzji wprowadzonego w art. 89 ust. 1a mechanizmu obniżenia stawek akcyzy na paliwa silnikowe dodano ust. 1b - stanowiący ustawowe upoważnienie dla ministra finansów do ogłaszania w drodze obwieszczenia w Monitorze Polskim obowiązujących w latach 2015-2019 stawek akcyzy na paliwa silnikowe, uwzględniających ww. obniżki. Zgodnie z zamieszczonymi wytycznymi Minister Finansów jest zobligowany do corocznego ogłaszania ww. stawek jeszcze przed upływem roku poprzedzającego rok ich obowiązywania lub niezwłocznie w przypadku zmiany ich wysokości. Przyjęcie takiego rozwiązania zapewnia powszechny dostęp odbiorców przedmiotowej normy prawnej do informacji o wysokości stawek akcyzy na paliwa silnikowe obowiązujących od 1 stycznia każdego roku z okresu 2015-2019. Wejście w życie tego upoważnienia już dziś umożliwia Ministrowi Finansów wydanie obwieszczenia jeszcze w 2014 r., analogicznie jak w przypadku obwieszczenia w sprawie wysokości stawki opłaty paliwowej.

Szacuje się, iż wprowadzone zmiany spowodują w latach 2015-2019 obniżenie wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od paliw silnikowych o ok. 500 mln zł w skali roku oraz wzrost o tę samą kwotę przychodów z opłaty paliwowej.