Wprowadzone rozwiązania, które zgodnie z ustawą z 27.08.2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych po raz pierwszy miały zastosowanie
w 2010 r. w związku z przygotowaniem projektów uchwał budżetowych na 2011 r., mogą stać się źródłem nieporozumień i wymagają interpretacji.
Krytyczna analiza rozwiązań nowej ustawy o finansach publicznych dotyczących – pożądanego z punktu widzenia efektywności procesów gromadzenia i rozdysponowania
środków publicznych – obowiązku sporządzania wieloletnich prognoz finansowych pozwala sformułować uwagi de lege ferenda.
Po pierwsze, w związku z licznymi powiązaniami między budżetem oraz prognozą, należy zaproponować wprowadzenie rozwiązań pozwalających zapewnić uchwalenie obu
uchwał przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.
Po drugie, niezbędne stanie się określenie relacji między uchwałą dokonującą zmian lub dotyczącą zaniechania realizacji przedsięwzięcia i treścią załączników do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. W tym przypadku byłoby pożądane wprowadzenie przepisów obligujących względem terminu i zakresu przedmiotowego podejmowania inicjatywy przez organ wykonawczy dotyczącej zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.
Innym rozwiązaniem może być dopuszczenie, aby w takich przypadkach uchwała dotycząca przedsięwzięcia mogła wprowadzać wprost zmiany w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.
Po trzecie, należy rozważyć skrócenie okresu objętego prognozą w odniesieniu do zaciąganych zobowiązań do roku budżetowego oraz trzech kolejnych lat, co zapewni odpowiedni stopień realności uchwał w sprawie wieloletnich prognoz finansowych. Nie kwestionując potrzeby projektowania
podstawowych parametrów gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, powyższe uwagi mogą stanowić podstawę do dalszych refleksji.

Autor, dr hab. Artur Walasik jest adiunktem w Katedrze Finansów Wydziału Finansów i Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, członkiem Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.

Cały artykuł ukazał się w czaspiśmnie "Samorząd Terytorialny" nr  1–2/2011