W przypadku wystąpienia niezależnej od podmiotu przyczyny powodującej brak możliwości przesłania dokumentu do System Przemieszczania Wyrobów Akcyzowych EMCS PL, przez okres dwóch godzin, podmiot wysyłający, podmiot odbierający lub organ podatkowy będzie zobowiązany poinformować Dyrektora Izby Celnej w Łodzi o braku możliwości obsługi przemieszczenia. Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozporządzenia, które stanowi element realizacji drugiej fazy wdrażającej system EMCS.

Przypomnijmy, że System Przemieszczania Wyrobów Akcyzowych EMCS (Excise Movement and Control System) to tworzony, w ramach projektu prowadzonego przez Komisję Europejską, komputerowy system mający być wykorzystywany do przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (bez zapłaconego podatku akcyzowego), w obrocie wewnątrzwspólnotowym pomiędzy Państwami Unii Europejskiej oraz przemieszczania tych wyrobów na terytorium Wspólnoty Europejskiej w ramach eksportu i importu. System zastąpi papierowy administracyjny dokument towarzyszący, dołączany do każdej przesyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Uczestnikami systemu będą podmioty dokonujące przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wewnątrz Unii Europejskiej.

Wdrożenie Systemu EMCS zostało podzielone na trzy etapy, z których każdy zawiera określoną ilość funkcjonalności, jakie w danym etapie będą obsługiwane. Do 1 stycznia 2011 r. powinien zakończyć się drugi etap, który pozwoli obsłużyć główne funkcjonalności systemu związane m.in. z wysyłaniem ADT, jego anulowaniem, otrzymaniem raportu odbioru czy zmianą miejsca przeznaczenia wyrobów.

14 października 2010 r. Ministerstwo Finansów opublikowało w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów projekt rozporządzenia, który określa szczegółowe zasady postępowania podmiotów wysyłających, podmiotów odbierających oraz organów podatkowych w przypadku niedostępności Systemu EMCS PL powodującej brak możliwości wysłania dokumentu do Systemu oraz zasady postępowania, w przypadku, gdy System zostanie przywrócony. Ponadto określono inne, niż wymienione w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, przypadki, w których podmiot wysyłający ma obowiązek dokonania zmiany miejsca przeznaczenia wyrobów akcyzowych.

Resort finansów zaproponował, aby w przypadku wystąpienia niezależnej od podmiotu przyczyny powodującej brak możliwości przesłania dokumentu do Systemu, przez okres dwóch godzin, podmiot wysyłający, podmiot odbierający lub organ podatkowy kontaktował się z Dyrektorem Izby Celnej w Łodzi, celem zgłoszenia braku możliwości obsługi przemieszczenia. Podmioty będą informować komórkę wsparcia Systemu (Help Desk) telefonicznie, drogą elektroniczną lub poprzez wysłanie faksu. Zakłada się, iż Help Desk będzie dostępny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Dyrektor Izby Celnej w Łodzi, po weryfikacji zasadności zgłoszenia o niedostępności Systemu, potwierdzi niedostępność Systemu, o czym niezwłocznie poinformuje na stronie internetowej Izby Celnej w Łodzi. Tym samym podmioty będą mogły stosować dokument zastępujący e-AD oraz dokument zastępujący raport odbioru. Także w przypadku awarii kluczowych systemów współpracujących z Systemem, takich jak System Wymiany Danych Dotyczących Akcyzy SEED, System Rozliczeń Celno-Podatkowych i Finansowo-Księgowych ZEFIR, w tym Ogólnopolski System Obsługi Zabezpieczeń i Pozwoleń OSOZ, uznaje się, że System jest także niedostępny i rozpoczynana jest procedura awaryjna. Natomiast awaria pozostałych systemów współpracujących, nie wymienionych w rozporządzeniu, nie powoduje niedostępności Systemu. Projektowane rozporządzenie uwzględnia konieczność umieszczania w dokumencie zastępującym dokument e-AD lokalnego numeru referencyjnego, który identyfikuje przemieszczenie do czasu przesłania dokumentów. W projektowanym rozporządzeniu określono także, że stosowane w przypadku niedostępności Systemu dokumenty, o których mowa w art. 41a ust. 3 pkt 2, ust. 7 pkt 2 i 3, art. 41f ust. 4 oraz art. 41g ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym dostarczane do właściwego naczelnika urzędu celnego przez wysyłającego lub odbierającego wymagają podpisania i opieczętowania.

Po przywróceniu dostępności Systemu, Dyrektor Izby Celnej w Łodzi poinformuje o tym fakcie również na stronie internetowej Izby Celnej w Łodzi. Mając na uwadze, że od momentu przywrócenia dostępności Systemu do opublikowania informacji dotyczącej tego faktu na stronie internetowej może upłynąć jakiś czas, zezwoli się podmiotom na przesyłanie dokumentów do Systemu, jeśli tylko będą miały taką możliwość. Ponadto, w przypadku wyrobów przemieszczanych w procedurze awaryjnej, gdy po przywróceniu dostępności Systemu i przesłaniu informacji do Systemu, które nie mogły być wcześniej przesłane z uwagi na brak dostępności Systemu, System nie będzie mógł potwierdzić możliwości wysyłki do wskazanego odbiorcy, podmiot wysyłający dokona zmiany miejsca przeznaczenia dla niedostarczonych wyrobów. Przepis ten dotyczy np. sytuacji gdy podmiot odbierający utracił w czasie niedostępności Systemu zezwolenie na obrót wyrobami akcyzowymi.

Nowa regulacja ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

Źródło: www.mofnet.gov.pl, stan z dnia 15 października 2010 r.