Pytanie

Podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (PKPiR, VAT) zakupił długopisy po 9 zł netto i świeczki ozdobne po 8 zł netto, które zamierza rozdawać przed świętami swoim kontrahentom. Od zakupu odliczono VAT.
Czy zakup długopisów (bez logo firmy) i świec można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Czy u kontrahentów powstanie przychód podatkowy?
Czy od zakupu ozdób świątecznych do Salonu Kosmetycznego lub Biura Rachunkowego, choinki oraz cukierków, kawy na poczęstunek dla klientów będą kosztem uzyskania przychodów?

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[41277,13795,1034,95,54],"dataValuesNormalized":[15,5,1,1,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Procedury","Akty prawne"],"colors":["#EA8F00","#940C72","#007AC3","#E5202E","#85BC20"],"maxValue":56255,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Odpowiedź

Kosztami mogą być prezenty reklamowe (oznaczone np. logo). Wydatki na zakup gadżetów podarunkowych nieoznaczonych w żaden sposób znakami darującego, jako koszty reprezentacji, nie będą mogły być kosztami podatkowymi.

Uzasadnienie

Drobne prezenty i podarunki dla kontrahentów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Co prawda nie uznaje się za koszt darowizn i podobnych świadczeń (art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., niemniej jednak przyjmuje się, że takie prezenty wręczane są nie tyle pod tytułem darmym, co z zamiarem uzyskania ekwiwalentu (przychodu) od obdarowanego). Powstałe u obdarowanego wrażenie ma zapewnić bowiem chęć i zamiar współpracy z dającym prezenty. Niestety z tego powodu takie drobne prezenty powinny być rozliczane zwykle jako koszty reprezentacji, pod tym pojęciem rozumie się bowiem zwykle wydatki związane z działaniami podatnika nakierowanymi przede wszystkim na wykreowanie określonego wizerunku jego firmy (art. 23 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.f.).

Należałoby zatem podjąć takie działania, które umożliwią zakwalifikowanie tych wydatków do reklamy. W praktyce powinno to polegać na oznaczeniu prezentów logo czy znakiem towarowym obdarowującego (Podobne stanowisko wyrażono m.in. w interpretacji Ministra Finansów z 11 września 2012 r., IBPBI/2/423-612/12/MS). Niestety wydaje się, że wydatki na zakup gadżetów podarunkowych nieoznaczonych w żaden sposób znakami darującego, jako koszty reprezentacji, nie będą mogły być kosztami podatkowymi.

U kontrahentów wręczenie takich prezentów będzie generowało, jako nieodpłatne świadczenie, przychód. Niemniej jednak o ile będą to drobne prezenty (o wartości do 200 zł), to przychód ten zwolniony będzie z opodatkowania (art. 21 ust. 1 pkt 68a u.p.d.o.f.).

Odpowiedź pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego