Ministerstwo Finansów opublikowało założenia zmian w ustawie o doradztwie podatkowym w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. 

- Celem nowelizacji jest zbliżenie zasad wykonywania tego zawodu do zasad wykonywania innych funkcjonujących na tym samym rynku wolnych zawodów, których przedstawiciele uprawnieni są do wykonywania czynności doradztwa podatkowego - wyjaśnia MF.

Resort planuje m.in. zmiany w zakresie egzaminu na doradcę podatkowego. Chodzi m.in. o:

  • uzupełnienie katalogu dziedzin objętych egzaminem na doradcę podatkowego w związku ze zmianami dotyczącymi zakresu spraw realizowanych przez doradców podatkowych,
  • zastąpienie publikacji wykazu pytań i zadań egzaminacyjnych publikacją wykazu tytułów aktów prawnych, które stanowić będą podstawę do opracowania pytań i zadań egzaminacyjnych, z równoczesnym umożliwieniem korzystania przez kandydatów podczas egzaminów z tekstów aktów prawnych,
  • powiązanie wysokości opłat za egzamin z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę (na wzór zasad funkcjonujących w zawodach prawniczych) oraz zmiana zasad dokonywania zwrotu tych opłat,
  • wprowadzenie możliwości korzystania przez PKE z systemu teleinformatycznego przy wykonywaniu przez nią zadań,
  • zwiększenie składu PKE o 10 członków, podyktowane koniecznością zapewnienia większej dostępności PKE wobec rosnącej liczby kandydatów przystępujących do egzaminu i liczby przeprowadzanych egzaminów, oraz podwyższenie wymogów dla kandydatów na członków PKE dla poszczególnych grup zawodowych.

 

Zmiany będą dotyczyć również wykonywania zawodu doradcy podatkowego, w tym przede wszystkim:

  • rozszerzenie zakresu spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie i wyjaśnienia o opłaty, do których stosuje się przepisy ustawy ordynacja podatkowa, a także wspieranie podmiotów w wykonywaniu dodatkowo ich obowiązków informacyjnych, sprawozdawczych i raportowych i reprezentować ich w postępowaniach przed organami administracji publicznej i sądami,
  • umożliwienie wykonywania czynności doradztwa podatkowego na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  • wprowadzenie obowiązku używania przez doradców podatkowych uczestniczących w rozprawach sądowych strojów urzędowych (togi),
  • umożliwienie wykorzystania narzędzi informatycznych w komunikacji pomiędzy doradcami podatkowymi a organami samorządu zawodowego,
  • usprawnienie czynności organów samorządu zawodowego dotyczących członkostwa w samorządzie, w tym aktualizacji danych osób wpisanych na listę doradców podatkowych poprzez włączenie bezpośrednio do katalogu przesłanek skreślenia z listy doradców podatkowych uporczywego nieopłacania składek członkowskich.


Planowane są też zmiany kompetencji organów Krajowej Izby Doradców Podatkowych, w tym przede wszystkim:

  • wyposażenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych w kompetencję publikowania prowadzonej przez ten organ listy doradców podatkowych, w miejsce dotychczasowej kompetencji do publikacji danych dotyczących osób wpisanych na listę doradców podatkowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, 
  • usprawnienie prowadzenia postępowań dyscyplinarnych poprzez m.in. wprowadzenie do katalogu kar dyscyplinarnych kary pieniężnej, uregulowanie kwestii przedawnienia karalności, możliwość wymierzania kary łącznej i wyroku łącznego. 

 

W okresie przejściowym planowane jest m.in.:

  • odłożenie w czasie stosowanie nowych zasad przeprowadzania egzaminu dla kandydatów będących w trakcie rocznego okresu na przystąpienie do części ustnej egzaminu (w tych przypadkach obowiązywać będą przepisy dotychczasowe),
  • możliwie szybkie wdrożenie założeń usprawniających pracę Komisji Egzaminacyjnej,
  • zapewnienie uczelniom okresu przejściowego na dostosowanie programów studiów do minimalnych standardów, które zostaną określone na podstawie ustawy,
  • odsunięcie w czasie rozwiązań związanych z system teleinformatycznym wykorzystywanym do organizacji egzaminu.

 

Czytaj również: Projekt ustawy o dochodach JST skierowany do komisji