Obecnie spółki osobowe (jawna, partnerska, komandytowa i komandytowo – akcyjna) nie są podatnikami podatku dochodowego. Opodatkowanie podatkiem dochodowym następuję na poziomie wspólników.

Projekt zakłada objęcie SK i SKA przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) co oznacza, zrównanie wspólników (komandytariuszy) ze wspólnikami spółek kapitałowych. Tym samym dochody wspólników z tych spółek byłyby opodatkowane podwójnie, bowiem wspólnicy zapłacą 19 proc. podatku raz od dochodu spółki, i drugi raz – 19 proc. od wypłaconych zysków wspólnikom.

Wprowadzenie opodatkowania SK i SKA podatkiem CIT, oraz opodatkowania wspólników w sposób tożsamy z udziałowcami i akcjonariuszami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej prowadzi do zróżnicowania opodatkowania wspólników spółek osobowych oraz ich ciężarów podatkowych, a tym samym do naruszenia zasady równości wobec prawa. Wspólnicy spółki jawnej i partnerskiej podlegać będą jednokrotnemu opodatkowaniu (ze względu na transparentność podatkową tych spółek opodatkowanie wystąpi jedynie na poziomie wspólników). Tymczasem wspólnicy SK i SKA niebędący komplementariuszami podlegać będą, co do zasady, podwójnemu opodatkowaniu. W rezultacie wprowadzenie opodatkowania SK i SKA spowoduje zróżnicowanie obciążenia podatkowego wspólników spółek osobowych jedynie ze względu na rodzaj spółki, w ramach której prowadzona jest ich działalność.

W związku z regulacjami Kodeksu spółek handlowych oraz przepisów Ordynacji podatkowej o odpowiedzialności osób trzecich za zobowiązania podatkowe zróżnicowanie takie nie znajduje żadnego uzasadnienia i nie wynika z rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym regulacja ta wprowadza nierówność wspólników spółek osobowych wobec prawa, która stanowi naruszenie art. 32 ust. 1 Konstytucji RP.

Obecnie spółka komandytowa stanowi jedną z istotnych form prowadzenia działalności dla małych i średnich przedsiębiorców. Cechą charakterystyczną spółki komandytowej jest podział pomiędzy wspólników odpowiadających wobec wierzycieli bez ograniczeń (komplementariusze) oraz wspólników odpowiedzialnych do wysokości sumy komandytowej (komandytariusze). W przypadku udziałowców lub akcjonariuszy mamy do czynienia ze wspólnikami, którzy są inwestorami kapitałowymi, co do zasady nie uczestniczącymi w prowadzeniu spraw spółki. Praktyka gospodarcza pokazuje zaś, iż pozycja komandytariuszy w spółce nie jest pochodną wniesionego wkładu, ale zaangażowania w prowadzenie działalności w ramach spółki komandytowej. Uwzględniając bardzo dużą elastyczność przepisów w zakresie określania relacji między wspólnikami, np. pełną swobodę ustalenia wielkości udziałów w zysku niezależnie od wielkości wkładów, spółka daje przedsiębiorcom liczne korzyści biznesowe których nie zapewniają inne rodzaje spółek.

W ocenie BCC projektowane zmiany będą niekorzystne dla polskiej gospodarki i nie przyniosą też oczekiwanych korzyści skarbowi państwa. Wprowadzenie dodatkowego opodatkowania przedsiębiorców w miejsce większych dochodów budżetu spowoduje zmniejszenie środków na inwestycje, a tym samym mniejsze wpływy z podatku VAT. Ponadto, skutkiem zwiększenia obciążeń podatkowych może być eliminacja SK z obrotu gospodarczego. Przedsiębiorcy będą likwidować lub przekształcać spółki. Inni będą szukać możliwości utworzenia tarcz podatkowych by oszczędzać na podatku lub szukać innych rozwiązań by uniknąć zwiększonych obciążeń podatkowych.

Zdaniem ekspertów konieczne jest opracowanie całościowej koncepcji reformy podatków dochodowych, a w szczególności wprowadzenie ustawy o podatku dochodowym od przedsiębiorstw.