Spytali o to posłowie, wskazując, że w rekrutacji w 2023 znów skumulują się dwa roczniki. Resort w odpowiedzi wskazuje, że problemów nie będzie, a "przyjęte rozwiązania kształtują definicję „zasady powszechnej dostępności publicznych przedszkoli, szkół i placówek”, która stanowi podstawę do ubiegania się o przyjęcie do wybranego przedszkola, szkoły albo placówki na równych, przejrzystych i możliwych do spełnienia warunkach, lecz bez gwarancji, że osoba zainteresowana zostanie przyjęta do wybranej jednostki (o ile nie jest to szkoła z wyznaczonym obwodem).

Czytaj: Rekrutacja do szkół średnich 2022 a uczniowie z Ukrainy>>

Sprawdź w LEX: Ważne terminy dla organów prowadzących – Styczeń 2023 >>>

Decydują kryteria

Minister Piontkowski podkreśla, że uczniowie mają równe szanse na przyjęcie do szkoły średniej. - W związku z poruszonymi przez Państwa Posłów kwestiami dotyczącymi równych szans dla wszystkich uczestników w procesie rekrutacyjnym do szkół ponadpodstawowych informuję, że zasadniczym warunkiem przyjęcia absolwenta szkoły podstawowej do szkoły ponadpodstawowej jest posiadanie przez kandydata świadectwa ukończenia szkoły podstawowej - podkreśla. Jeżeli kandydatów spełniających ten wymóg jest więcej niż wolnych miejsc w szkole, dyrektor szkoły przeprowadza, uwzględniając ustawowe kryteria, postępowanie rekrutacyjne.

 

Na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie następujące kryteria[2]:

  1. wyniki egzaminu ósmoklasisty;
  2. wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny z języka polskiego i matematyki oraz z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora danej szkoły jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału tej szkoły;
  3. świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem;
  4. szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.

Sposób punktowania poszczególnych kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do szkół ponadpodstawowych zakłada, że liczba punktów możliwych do uzyskania za wyniki egzaminu ósmoklasisty powinna być równa liczbie punktów możliwych do uzyskania za oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz za osiągnięcia ucznia.

Szczegółowy sposób przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym do szkół ponadpodstawowych regulują przepisy wydane na podstawie art. 162 ustawy – Prawo oświatowe. O plany ministerstwa w tym zakresie spytali w jednej z interpelacji posłowie, wskazując, że znów mogą wystąpić problemy z rekrutacją do szkół średnich.

 

 

O liczbie oddziałów decydują organy prowadzące

W odpowiedzi minister wskazał, że decyzja dotycząca liczby oddziałów w poszczególnych typach szkół ponadpodstawowych pozostaje we właściwości organu prowadzącego szkołę (prowadzenie publicznych szkół ponadpodstawowych jest kompetencją powiatu).

- Zgodnie z art. 39 ust. 7 ww. ustawy, rada powiatu ustala plan sieci publicznych szkół ponadpodstawowych tak, aby umożliwić młodzieży zamieszkującej na obszarze powiatu realizację obowiązku nauki. Ustalenie planu sieci ww. publicznych szkół następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty o zgodności planu z ww. warunkiem - podkreślił.

Czytaj w LEX: Charakter prawny uchwał w przedmiocie ustalenia sieci (planów sieci) publicznych przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych podejmowanych na podstawie art. 32 ust. 1 oraz art. 39 ust. 5 i 7 ustawy - Prawo oświatowe >>>

Dodał, że zgodnie z art. 110 ustawy Prawo oświatowe arkusz organizacji szkoły stanowi jeden z podstawowych dokumentów określających zasady funkcjonowania szkoły. Jest opracowywany na dany rok szkolny i w swojej treści zawiera m. in. liczbę oddziałów poszczególnych klas przewidzianych w danym typie szkoły (szczegółowy zakres arkusza organizacji określa par. 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli).

Czytaj w LEX: Kwalifikacje nauczycieli szkół ponadpodstawowych >>>