Wykład poświęcony był zmianom w prawie oświatowym - wątpliwości dotyczą m.in. dodanego lipcową nowelą art. 63 ust. 14a ustawy - Prawo oświatowe. Przepis umożliwią członkom organu stanowiącego w danej jednostce samorządu terytorialnego uczestnictwo w komisji konkursowej dokonującej wyboru dyrektora szkoły lub innej placówki oświatowej, nie precyzuje jednak, w jakim trybie taki członek komisji miałby być wyłaniany. Lidia Marciniak, produkt manager Oświata, Wolters Kluwer Polska, przedstawiła narzędzia Lex Prawo Oświatowe, które mogą być pomocne przy stosowaniu nowych przepisów.

 

LEXOMETR 2023: Walka z brakami kadrowymi w szkołach>>

 

Radny wyłaniany uchwałą

- Do tej pory sprawa była jasna, radny nie mógł zasiadać w komisji konkursowej - mówiła prelegentka. - Rada nie mogła też wyłaniać własnych przedstawicieli, bo była to kompetencja organu wykonawczego - wskazywała. Po zmianach rada może wyłonić swojego przedstawiciela - robi to w drodze uchwały, nie jest jednak do końca jasne, czy za każdym razem musi to być nowa uchwała wskazująca konkretną osobę, czy może wyłonić stałych członków, którzy będą zasiadać we wszystkich komisjach konkursowych. Przepisy nie dookreślają też, co stanie się, gdy rada wyznaczy przedstawiciela, ale wójt nie zechce wyznaczyć go do składu komisji. - To wszystko trzeba będzie sprawdzić w praktyce, choć osobiście skłaniam się ku wersji, że uchwała musi wskazać kandydata do konkretnej komisji konkursowej - mówiła Agata Piszko.

 

 

 

Dotacje na nagrody trzeba rozliczyć

Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 oraz niektórych innych ustaw wprowadziła obowiązek wypłaty nauczycielom jednorazowych nagród z okazji 250. rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej. Nagrodę wypłacano w terminie do dnia 14 października 2023 r. Przysługiwała zarówno nauczycielom szkół publicznych, jak i niepublicznych, co oznacza, że pieniądze dla tych ostatnich przekazano w formie dotacji. A to rodzi określone obowiązki - do końca listopada 2023 r. dotację należy rozliczyć i zwrócić niewykorzystane pieniądze.

 

W tym zakresie również mogą pojawić się spore wątpliwości, ustawa nie precyzuje np. czy JST musi zatwierdzić sprawozdanie. Problemem może być też kwestia zaklasyfikowania wydatków na nagrody - jak jednak wyjaśniła prelegentka - nie należy tych pieniędzy zaliczać do wydatków bieżących.

 

Innych pracowników definiował SN

Dyrektorzy szkół mają też problemy z zastosowaniem przepisów dotyczących bonów na laptopy dla nauczycieli. Według rozporządzenia ministra cyfryzacji

nauczyciele, którzy są uprawnieni do zakupu laptopa, to:

  1. wychowawcy i nauczyciele wykładający wszystkie przedmioty w klasach IV–VIII publicznych szkół podstawowych;
  2. wychowawcy i nauczyciele wykładający wszystkie przedmioty w klasach IV–VIII niepublicznych szkół podstawowych;
  3. wychowawcy i nauczyciele wykładający wszystkie przedmioty w klasach odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej;
  4. inni niż nauczyciele i wychowawcy pracownicy pedagogiczni w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej, przyporządkowani do klas IV–VIII w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych lub do klas odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej.

 

Problematyczna bywa definicja dotycząca osób wskazanych w punkcie czwartym. Agata Piszko podkreśliła, że pojęcie to najlepiej definiuje uchwała uchwala SN w skladzie 7 sedziow z 21.03.2012 г., III PZP 2/12, według której do tej kategorii należą też inni pracownicy pedagogiczni szkoły (np. psychologowie szkolni).