I Plany nauczania
1. Wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204). Nowe "ramówki" są bardziej elastyczne i dają dyrektorowi większą swobodę w układaniu planów zajęć.
UWAGA! |
Jak stworzyć dobrą ramówkę w technikum?>> |
2. Wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 lutego 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. poz. 300).
„Wychowanie do życia w rodzinie” nie będzie już realizowane z puli godzin do dyspozycji dyrektora. Przepisy zostaną dostosowane do nowych ramowych planów nauczania.
W regulacjach ich dotyczących wyraźnie określono, że godziny do dyspozycji dyrektora, w ramach których dotychczas realizowane było „Wychowanie do życia w rodzinie” mogą być przeznaczone wyłącznie na zajęcia obowiązkowe lub na takie, które realizują zainteresowania uczniów. Jako że „Wychowanie do życia w rodzinie” nie zalicza się do żadnej z tych kategorii, jednoznacznie wykluczono możliwość realizowania tych zajęć w ramach godzin do dyspozycji dyrektora.
Nie zmieni się jednak sam wymiar godzin przeznaczonych na realizację przedmiotu, tak jak dotychczas 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Nowością jest wprowadzenie możliwości organizowania zajęć również w grupach międzyoddziałowych liczących nie więcej niż 28 uczniów. Ma to zmniejszyć koszty organizowania zajęć z przedmiotu zwłaszcza w szkołach, gdzie występuje znaczna przewaga uczniów jednej płci.
@page_break@ 3. Wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. poz. 393).
Celem rozporządzenia jest dostosowanie przepisów do nowych ramowych planów nauczania, w których nie określono wymiaru godzin na ww. zajęcia.
Według nowych przepisów zgłoszenie ucznia na naukę języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego jest równoznaczne z zaliczeniem języka do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia. Oceny z tego przedmiotu będą wliczane do średniej ocen ucznia i umieszczane na świadectwie w miejscu przeznaczonym na oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych - oceny te będą miały także wpływ na promocję ucznia i ukończenie szkoły.
Inne rozwiązanie przyjęto w przypadku nauki własnej historii i kultury. Zajęcia te będą zaliczane do dodatkowych zajęć edukacyjnych ucznia i chociaż będą wliczać się do średniej ocen, to nie będą miały wpływu na promocję ucznia.
Zmienią się także przepisy dotyczące szkół prowadzących nauczanie w równoważnych językach - polskim oraz języku regionalnym. Jako że wymóg prowadzenia wszystkich zajęć w języku mniejszości rodził liczne problemy praktyczne, przepisy zostaną zliberalizowane. Przyjęto, że w tego typu szkole w dwóch językach prowadzi się zajęcia z co najmniej czterech obowiązkowych przedmiotów nauczanych na danym etapie edukacyjnym.
Dodano przepis określający dla poszczególnych etapów edukacyjnych, w zależności od realizowanego przez szkołę sposobu nauczania języka (jako języka, w którym prowadzone są w szkole zajęcia edukacyjne, jako drugiego równoważnego z polskim języka nauczania lub jako dodatkowego przedmiotu), minimalny wymiar godzin przeznaczonych na naukę języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury. Znowelizowane rozporządzenie dopuszcza także prowadzenia nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, w wymiarze po 15 godzin na II, III i IV etapie edukacyjnym.
Większy nacisk nowe przepisy położą na budowanie tożsamości kulturowej Romów. Po nowelizacji przedszkola będą mogły podejmować dodatkowe działania edukacyjne mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości etnicznej dzieci romskich oraz zatrudniać w przedszkolach w charakterze pomocy nauczyciela asystentów edukacji romskiej.
II Szkolnictwo zawodowe i kształcenie ustawiczne
1. Wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 7). Nowa klasyfikacja jest ściśle powiązana z klasyfikacją zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy określaną przez ministra właściwego ds. pracy, opartej na Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08.
W omawianym rozporządzeniu dla określenia poszczególnych zawodów przyjęto tradycyjne nazwy zawodów rodzaju męskiego (poza nielicznymi wyjątkami) oraz posłużono się nazwami i symbolami numerycznymi grup ustalonych w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy.
Klasyfikacja określona w załączniku do omawianego rozporządzenia obejmuje zawody, typy szkół ponadgimnazjalnych, w których może odbywać się kształcenie, określa okres kształcenia w zasadniczej szkole zawodowej i szkole policealnej oraz wskazuje ministrów, na których wniosek zawody zostały wprowadzone do klasyfikacji. Zawody ujęto w grupy: wielkie, duże i średnie. @page_break@ Istotną modyfikacją jest wyodrębnienie w ramach danych zawodów określonych kwalifikacji, z których każda obejmuje określony zasób wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych, opisanych w podstawie programowej kształcenia w zawodach. Ma to służyć podniesieniu jakości kształcenia w szkolnictwie zawodowym oraz lepszemu powiązaniu go z rynkiem pracy. Umożliwi to także szybkie zorganizowanie kształcenia w odpowiednim zakresie na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, trwającym krócej niż pełne kształcenie, w przypadku gdy na rynku pracy pojawi się popyt na pracowników o określonych kwalifikacjach.
UWAGA! |
Przedsiębiorcy nie chcą współpracować ze szkołami zawodowymi>> |







