Jak przypomina wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer, pytana o to w jednej z interpelacji, regulacja dotycząca praw i obowiązków uczniów w zakresie sposobu ubierania się w szkole może dotyczyć dwóch sytuacji:

  •     określenia w statucie szkoły ogólnych zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły lub
  •     określenia obowiązku noszenia przez uczniów jednolitego stroju w szkole.

 


Rzecznik praw uczniowskich - przeregulowanie czy potrzebna instytucja?>>

 

Jeden z najczęściej znajdowanych błędów

Próba uregulowania wyglądu uczniów przez szkołę to jeden z częściej wytykanych przez organizację prouczniowskie błędów w statutach. Stowarzyszenie Precedens, we współpracy z Fundacją na rzecz Praw Ucznia, przeprowadziło w roku szkolnym 2024/2025 Warszawski Przegląd Statutowy – projekt obejmujący analizę statutów warszawskich szkół pod kątem zgodności z prawem oświatowym. Wyniki ocen przekazano placówkom wraz z argumentacją i propozycjami zmian. Łącznie sprawdzono blisko 30 statutów szkół podstawowych i średnich (w 2026 r. planowana jest druga edycja przedsięwzięcia).  Analiza odbywała się dwutorowo – obejmowała zarówno ocenę postanowień statutów w świetle ustaw, rozporządzeń i orzecznictwa, jak i przygotowanie opinii prawnych z uzasadnieniem oraz rekomendacjami. Każda opinia była weryfikowana przez ekspertów Fundacji na rzecz Praw Ucznia.

 

W wielu statutach szkół w Polsce nadal funkcjonują zapisy nakazujące „naturalny” kolor włosów, zakazujące koloryzacji, określające dopuszczalny rodzaj fryzury lub zobowiązujące uczniów do wiązania włosów w określony sposób. 

 

Statuty kontrolują kuratorzy

Wiceministra edukacji przypomniała, że nadzór nad statutami szkół sprawują kuratoria oświaty, a nie minister lub resort – to kuratorzy mają uprawnienia do kontroli dokumentacji, udziału w radach pedagogicznych, obserwacji zajęć oraz uchylania zapisów statutów sprzecznych z prawem, a jednocześnie są zobowiązani do wspierania szkół merytorycznie w razie wątpliwości.

- Jednocześnie, obowiązujące przepisy prawa nie ograniczają się jedynie do kontroli ex post statutów już obowiązujących w szkołach/placówkach ani do wydania wyłącznie zaleceń pokontrolnych. Organ nadzoru pedagogicznego został również zobowiązany do wspierania szkoły/placówki w realizacji jej zadań (art. 55 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy). Tym samym dyrektor szkoły/placówki może, w razie wątpliwości, zwrócić się o wsparcie merytoryczne do tego organu. - Wiceministra przypomina, że statuty kontrolują kuratoria - podkreśla Lubnauer.

 

- Rolą ministra edukacji jest stwarzanie uniwersalnych warunków prawnych – na poziomie przepisów powszechnych, które zagwarantują realizację praw i obowiązków wszystkich interesariuszy procesu edukacji, w szczególności ucznia i jego rodziców, nauczycieli oraz podmiotów organizujących ten proces (jednostka samorządu terytorialnego). Kluczowym dla tego procesu jest uniwersalność i jasność przepisów, tak aby każda indywidualna sytuacja faktyczna mogła być oceniona zgodnie z obowiązującym prawem. W tych warunkach minister edukacji powołał Zespół ds. Praw i Obowiązków Ucznia, efektem pracy którego jest propozycja nowoczesnych rozwiązań kodyfikacyjnych w zakresie praw i obowiązków uczniów - wyjaśnia Lubnauer. Chodzi o ustawę powołującą do życia system ochrony praw ucznia (rzeczniów na różnym szczeblu - centralnym, samorządowym i wewnątrzszkolnym). 

 

Proponowany otwarty katalog praw i wolności uczniowskich będzie zawierać m.in. prawo do:

  •     poszanowania godności oraz praw i wolności z niej wynikających,
  •     równego traktowania z innymi uczniami,
  •     rzetelnego i opartego na aktualnej wiedzy naukowej procesu nauczania i wychowania,
  •     poszanowania prywatności, w tym ochrony danych osobowych, informacji medycznej, wizerunku (bez zgody ucznia lub rodziców niepełnoletniego nie można utrwalać/rozpowszechniać wizerunku), zachowania tajemnicy komunikowania się,
  •     posiadania i przechowywania przedmiotów osobistych na terenie szkoły, z wyjątkiem przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu,
  •     kształtowania własnego stroju i wyglądu, z zastrzeżeniem odpowiednich obowiązków,
  •     ochrony praw autorskich własnych utworów,
  •     rozwoju zainteresowań i uzdolnień (udział w konkursach, olimpiadach, turniejach),
  •     organizacji życia szkolnego z zachowaniem równowagi między nauką a czasem wolnym,
  •     uzyskania pomocy materialnej na określonych zasadach,
  •     bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,
  •     informacji dotyczących procesu nauczania,
  •     jawnego, sprawiedliwego i umotywowanego oceniania,
  •     kontaktowania się ze szkołą w dostępny sposób,
  •     angażowania się w życie szkoły (samorząd uczniowski, działalność kulturalna, sportowa, wydawnicza),
  •     wyboru członków organów samorządu uczniowskiego i rady szkoły,
  •     składania skarg i wniosków.

W projekcie wskazano również, że uczeń nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi, wniosku lub dostarczenia materiału do publikacji, jeżeli działał zgodnie z prawem.

 

   

Polecamy książki oświatowe w artykułach

Cena promocyjna: 159,20

|

Cena regularna: 199,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 139,29

Cena promocyjna: 63,20

|

Cena regularna: 79,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 55,30

Cena promocyjna: 179,10

|

Cena regularna: 199,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 39,80

Cena promocyjna: 119,20

|

Cena regularna: 149,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 104,30

Cena promocyjna: 55,20

|

Cena regularna: 69,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 48,30