Percepcja odmiennego podejścia do rozwiązywania konfliktów, negocjacji, komunikacji międzyludzkiej czy strategii marketingowych, to nie tylko płaszczyzna współpracy między kobietami i mężczyznami. Zgodnie z definicją różnorodności zarówno płeć, rasa, pochodzenie społeczne czy wykształcenie, jak i różnice międzyludzkie, wyznawane wartości i przekonania mają wpływ na produktywność, a tym samym na konkurencyjność firmy na rynku.
Funkcjonowanie zespołów mieszanych na poziomie zarządczym, czy projektowym tworzy synergię na wielu płaszczyznach: wzrost satysfakcji z pracy, lepsze dostosowanie się do potrzeb rynku, zatrzymywanie talentów w firmie, większą motywację i inspirację do osiągania wyników, poprawa wizerunku pracodawcy. To tylko niektóre elementy będące konsekwencją wspólnych działań.
W badaniu obuplikowanym przez amerykańskich badaczy kompetencji managerskich przeprowadzonym na grupie ponad 7 tys. liderów w firmach osiągających sukcesy rynkowe okazało się, że na 16 kompetencji liderskich kobiety są w 12 pozycjach lepsze od mężczyzn. W czterech pozostałych tylko jedna kompetencja zdecydowanie była przeważająca dla mężczyzn. Mianowicie zdolność do rozwijania strategicznej perspektywy.
Często bywa tak, że im wyższe stanowisko zajmuje kobieta w hierarchii firmy, różnica ta jest na bardzo niskim lub zerowym poziomie. Ponadto okazało się, że kobiety, co było niespodzianką, są lepsze w takich kategoriach, jak podejmowanie inicjatywy i koncentracja na wynikach, co dotychczas było zdecydowaną domeną mężczyzn.
Nadszedł już czas, aby mężczyźni zajmujący dominujące pozycje na najwyższych szczeblach zarządzania zauważyli talenty kobiet. Być może dzielenie się władzą i pieniędzmi jest trudne z punktu widzenia ponad stuletniej dominacji mężczyzn w świecie biznesu. Aby zrealizować najważniejszy cel w firmie, czyli zyski warto się nad tym zastanowić. To jakby upieczenie wspólnego tortu, ale i większa część do podziału dla każdej ze stron. Rozsądnym wydaje się złagodzenie formuły autorytarnego zarządzania preferowanego przez mężczyzn i „podpatrywania” naturalnych talentów kobiet, takich jak: komunikacja i budowanie relacji zarówno z klientem wewnętrznym jak i z zewnętrznym , rozwijanie innych, współpraca i promowanie pracy zespołowej.
Komunikacja między kobietami i mężczyznami w biznesie jest tematem, który z uwagi na zmieniające się uwarunkowania rynkowe będzie coraz bardziej postrzegany przez struktury biznesowe jako priorytetowy w firmach. Aby bliżej zapoznać się z tym dość nowym obszarem w biznesie, zapraszamy na wykłady „Synergia Płci w Biznesie” na studiach podyplomowych: Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz Psychologia w Biznesie na uczelni Łazarskiego
http://rekrutacja.lazarski.pl/ckp/studia-podyplomowe/
Alicja Moszyńska
ekspert ds. kobiet biznesu