Facebook stał się narzędziem kontaktu i przestrzenią do wyrażania swoich opinii. Pracodawcy mogą jednak sprawdzić, co ich podwładni na nim zamieszczają. Wulgarne określenia, rasistowskie odniesienia i inwektywy stoją zwykle w opozycji wobec polityki korporacyjnej.

Waga Facebooka nie jest może jeszcze tak duża w Polsce, ale w USA już teraz wiele odpowiedzialnych społecznie firm, które dbają o całościowy wizerunek pracodawcy, potrafi sprawdzać, jak zachowują się ich pracownicy w sieci i czy opinie tam wygłaszane nie stoją w sprzeczności z misją firmy oraz czy nie naruszają godności innych osób lub grup, co w rezultacie rzutować mogłoby także na wizerunek firmy.

W USA pod szczególną kontrolą znajdują się wypowiedzi dotyczące polityki. Jak donosi portal SHRM.org, firmy starają się być całkowicie apolityczne i w żaden sposób nie angażować się w działania związane z kampanią wyborczą, szczególnie w tak gorącym okresie jak obecny, kiedy kampania prezydencka wkracza w decydującą fazę.

Pod lupą są pracownicy mediów oraz instytucji rządowych, w których normą jest kontrolowanie także całkowicie prywatnych wypowiedzi, postów oraz zamieszczanych zdjęć. W skrajnych przypadkach pracownicy tracili pracę w związku z zamieszczanymi materiałami, w szczególności kiedy obraźliwe materiały dotyczyły obecnych kandydatów na urząd prezydenta USA - Hillary Clinton i Donalda Trumpa.

Uważać też należy na to, kiedy zamieszcza się posty. Jak donosi Huffington Post, znane są przypadki, kiedy pracownicy byli zwalniani m.in. za zdjęcia z wakacji zamieszczane podczas zwolnienia chorobowego, za ujawnianie informacji o przebiegu procesu sądowego, dyskusję na temat tajemnic przedsiębiorstwa na wallu. Np. kelnerka z sieci pizzerii straciła pracę za niepochlebne komentarze na swoim Facebooku na temat klientów restauracji, a nauczycielka z Georgii w USA za niestosowne zdjęcia ukazujące ją z piwem i papierosami w czasie wolnym od pracy.

Więcej: www.shrm.org/ResourcesAndTools/hr-topics/technology/Pages/Fired-for-Facebooking-Nasty-Political-Posts-Could-Cost-Employees-Their-Jobs.aspx

www.huffingtonpost.com/2010/07/26/fired-over-facebook-posts_n_659170.html

Źródło: SHRM, Huffington Post, stan z dnia 29 września 2016 r.