Śladami wielkich liderów

Chcesz zarządzać innymi, naucz się zarządzać sobą – pokreśla Napoleon Hill w książce Prawa Sukcesu – ponieważ wszyscy „wielcy” ludzie sukcesu potrafili zarządzać sobą. I właśnie tej umiejętności zawdzięczali swoje nadzwyczajne osiągnięcia”. Jednak nie wszyscy to potrafią. Nie rodzimy się z tą kompetencją, musimy się jej nauczyć. Jest to konieczne jeśli chcemy mądrze poprowadzić swoje życie zawodowe. Każdego z nas czeka mniej więcej pięćdziesiąt lat pracy zawodowej. Warto postarać się o to, aby była to praca dająca satysfakcję, opierająca się na wykorzystaniu naturalnych predyspozycji i unikalnego stylu działania. 

Poznaj swoje silne strony 

Jedyną metodą poznania własnych atutów jest obserwacja siebie i analiza informacji zwrotnej. Jeśli jesteś otwarty na feedback szybko dowiesz się dlaczego to co robisz uniemożliwia pełne wykorzystanie Twoich atutów. Analiza pozwoli Ci też wykryć gdzie brakuje Ci kompetencji, do czego się nie nadajesz i w jakiej branży nie osiągniesz sukcesów.
Wiele osób pracuje nad poprawieniem swoich słabych stron. Tracą na to wiele czasu, następnie osiągają przeciętne wyniki. Ten sam czas poświęcony na wzmacnianie swoich atutów szybko przyniesie owoce w postaci łatwo przychodzących, ewidentnych sukcesów.
Oczywiście warto pamiętać o nieustannym doskonaleniu.  Przy obecnej zmienności rynku, innowacjach technologicznych  nauka przez całe życie staje warunkiem sine qua non prawdziwej kariery.

Poznaj swój styl działania

Każdy z nas pracuje inaczej i ma unikalny styl działania. Warto go poznać. Peter Drucker w wywiadzie dla Harvard Business Review powiedział „W erze gospodarki opartej na wiedzy pytanie: Jak działam i jak osiągam swoje wyniki, może się okazać kluczowe. Sposób w jaki działamy jest unikalny, wynika z naszej osobowości i choć można nad nim pracować nie da się go całkowicie zmienić. Dobre wyniki osiągamy wtedy, gdy pracujemy zgodnie z naszym stylem działania. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytania: Jak się uczę? Poprzez czytanie, pisanie, doświadczanie a może mówienie? Jesteś wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem? Czy lubisz pracę w zespole czy wolisz w pojedynkę? Czy Twoje naturalne kompetencje czynią Cię świetnym przywódcą czy podwładnym, a może niezależnym ekspertem? Kiedy i w jakiej sytuacji osiągasz najlepsze wyniki? Jak reagujesz na stres? Czy chcesz i lubisz pracować w stresie? Do rzadkości należą ludzie, którzy dobrze pracują w każdych warunkach i w każdym środowisku. Reasumując: nie zmieniaj siebie na siłę. Nie próbuj dostosowywać swojej osobowości do wymagań. Raczej znajdź odpowiednie dla siebie środowisko, w którym – doskonaląc swój styl działania – w naturalny sposób będziesz osiągać sukcesy.

Buduj relacje i szanuj innych

Żyjemy i pracujemy w społecznościach. Nawet praca eksperta – choć posiada dużą dozę autonomii wymaga spotkań z klientami. Każdy z nich jest unikalny, specyficzny, ma swoją wizję, swój styl działania. Warto go poznać i jak najlepiej zrozumieć partnera w biznesie. Kolejną kwestią jest komunikacja interpersonalna. Ta fundamentalna kompetencja u znakomitej większości z nas wymaga doskonalenia. Aktywne, uważne słuchanie i rzetelne komunikowanie innym w czym jesteśmy dobrzy, jak pracujemy, jakie są nasze wartości i cele bardzo usprawnia wspólną pracę. Wiarygodność i dobra, transparentna komunikacja wspiera zaufanie.  A to ostatnie jest spoiwem współczesnej organizacji.

Zarządzaj swoim zdrowiem i energią

Kolejnym obszarem wymagającym dokładnego rozpoznania są źródła siły. Praca pochłania energię, warto wiedzieć co pozwala ją szybko uzupełnić: spacer, sport, medytacja, a może dobry posiłek? Stephen Covey w książce Siedem nawyków skutecznego działania opisuje drwala, który ścinał drzewa piłą. Piła była coraz bardziej tępa, ale on nie miał czasu żeby ją zaostrzyć ponieważ musiał pracować. W efekcie zniszczył piłę, podstawowe narzędzie swojej pracy.  Warto pamiętać, że naszym narzędziem jesteśmy my sami. Nasze ciało, umysł, emocje, nasze zdrowie.
Dbałość o systematyczną odnowę i wypoczynek jest ważnym elementem strategicznego zarządzania swoją efektywnością w pracy. Istotny jest też zdrowy styl życia. Na szczęście rośnie znaczenie programów typu corporate wellness, których celem jest propagowanie w firmach dbałości o zdrowie – podkreśla Tomasz Mendak Health&Wellness Manager w firmie Workmed.

Gdy praca przestaje być wyzwaniem

Szczególnym znakiem współczesności są tzw. „drugie kariery”. Gdy większość ludzi na świecie pracowała fizycznie, nikt nie zastanawiał się co będzie robił z resztą swojego życia”. Współcześnie większość ludzi pracuje umysłowo. Największą wartością jest wiedza. Specjaliści wykonują powtarzające się czynności i po kilkunastu latach są zmęczeni, znudzeni i praca przestaje ich cieszyć i rozwijać. Dlatego coraz więcej z nich decyduje się na zmianę pracy mniej więcej w połowie życia. Warto do tego etapu przygotować się odpowiednio wcześniej badając ewentualne możliwości, sprawdzając siebie w nowych rolach, być może rozpoczynając równoległą karierę. 

Sukces dla każdego?

Zarządzanie sobą jest najważniejszym wyzwaniem stojącym przed każdym z nas. Oznacza bowiem przyjęcie na siebie pełnej odpowiedzialności za swój los. W swojej indywidualnej sytuacji oznacza to pełnienie funkcji dyrektora, szefa Spółki „JA”. Współczesne strategie kariery pokazują nowy paradygmat: praca przez całe życie w jednej firmie to przeżytek. Pracownicy zmieniają firmy kierując się swoim indywidualnym – bardziej lub mniej świadomym - planem rozwoju, a sukces dawniej mierzony wyłącznie dochodem i pozycją coraz częściej traktowany jest jako osobiste spełnienie, cokolwiek się pod tym określeniem kryje. Sukces ? - tak. Ale dla każdego może być  zupełnie czymś innym. I to dobrze. Zatem zarządzajmy sobą, żyjmy po swojemu, bądźmy szczęśliwi.