Program został zapoczątkowany w 2009 r. przez poprzedniego właściciela elektrociepłowni warszawskich – firmę Vattenfall Heat Poland S.A., a obecnie jest kontynuowany przez firmę PGNiG TERMIKA SA przy wsparciu organizacji pozarządowej – Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. Jest skierowany do gimnazjalistów z regionu mazowieckiego oraz uczniów technicznych szkół średnich, zwłaszcza szkół partnerskich firmy: Zespołu Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu oraz Zespołu Szkół nr 40 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie. Program „Zagrzewamy do nauki” powstał w odpowiedzi na prowadzone w spółce w perspektywie długofalowej odejścia emerytalne w obszarze produkcji oraz analizę obecnej i prognozowanej na przyszłe lata sytuacji na rynku pracy w Polsce. W związku z tym organizatorzy zdecydowali się na rozpoczęcie programu, którego celem miało być pokazanie korzyści płynących z promowania edukacji technicznej i rozwoju zawodowego w branży energetycznej, rozwijanie umiejętności ważnych z punktu widzenia przyszłej pracy oraz wsparcie edukacyjne i finansowe najzdolniejszych uczniów szkół technicznych zainteresowanych branżą energetyczną.

Pierwsza edycja programu była wynikiem analizy potrzeb rynku pracy w branży energetycznej. Jej celem było promowanie świadomego wyboru technicznego kierunku kształcenia oraz rozwijanie u młodych ludzi wiedzy i umiejętności ułatwiających znalezienie pracy w przyszłości. Program miał także na celu przywrócenie na listę zawodów MEN zawodu technik energetyk, a także zwrócenie uwagi młodzieży na możliwości, jakie otwiera przed nimi rynek pracy w branży energetycznej – komentuje Agnieszka Krawczyńska, menedżer projektu z Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami (PSZK) – partnera programu „Zagrzewamy do nauki”. – Kolejne edycje były natomiast wynikiem wzrastającego zapotrzebowania na tego typu program edukacyjny. Zarówno uczniowie, jak i organizatorzy dostrzegali korzyści, które przynosi jego kontynuacja. A z roku na rok są one coraz większe – dorzuca Krawczyńska.

Edukacja zgodna z potrzebami rynku

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2012/2013 ruszyła IV edycja programu edukacyjnego „Zagrzewamy do nauki”. Głównym celem każdej z nich było dostosowanie zakresu edukacji praktycznej oferowanej w szkołach technicznych na poziomie średnim i wyższym do potrzeb rynku pracy przez rozwijanie w uczniach umiejętności ważnych z punktu widzenia przyszłej pracy oraz pokazanie im możliwości rozwoju zawodowego w branży energetycznej. Do priorytetowych celów programu należy także wsparcie pozyskania dla branży energetycznej młodych pracowników technicznych zastępujących odchodzącą, doświadczoną kadrę, pomoc w rekrutacji gimnazjalistów do szkół partnerskich, a także propagowanie wśród pracowników idei dzielenia się wiedzą z młodszym pokoleniem.
Każda edycja programu składa się z wielu inicjatyw angażujących w jego realizację zarówno przedstawicieli firmy, uczniów, jak i nauczycieli. Program „Zagrzewamy do nauki” opiera się na „Programie Mentoringu Pracowniczego”, w ramach którego są realizowane warsztaty technicz-ne i miękkie, praktyki zawodowe i zajęcia specjalizacyjne, a także inne działania, m.in. konkursy wiedzy, zwiedzanie zakładów firmy, uczestnic-two w targach szkół średnich oraz dniach otwartych.

„Program Mentoringu Pracowniczego”

W „Programie Mentoringu Pracowniczego” uczestniczy 21 pracowników firmy – mentorów – odpowiedzialnych za realizację praktyk zawodowych, przygotowanie warsztatów i zajęć specjalizacyjnych dla uczniów szkół objętych programem „Zagrzewamy do nauki” oraz wsparcie merytoryczne programu. Mentorami są pracownicy z kilku-, kilkunasto- oraz kilkudziesięcioletnim stażem pracy w elektrociepłowni, pracujący w różnych zakładach i jednostkach organizacyjnych firmy. Wszyscy mentorzy, w ramach przygotowania do pełnienia tej funkcji, ukończyli kurs dla instruktorów praktycznej nauki zawodu. Biorą również udział w szkoleniach rozwijających umiejętności współpracy, komunikacji czy też podnoszących efektywność wystąpień publicznych. Przed każdym cyklem praktyk zawodowych mentorzy uczestniczą również w przeznaczonych dla nich szkoleniach z zakresu udzielania pierwszej pomocy medycznej.
„Program Mentoringu Pracowniczego” to forma wolontariatu pracowniczego, który ma na celu ułatwienie bezpośredniego kontaktu uczniów z pracownikami firmy oraz zwiększenie dostępu do wiedzy i technologii stosowanych w branży energetycznej. Mentorzy we wszystkich edycjach programu służyli opinią w dziedzinach, w których posiadają fachową wiedzę i doświadczenie zawodowe. Do zadań mentorów należy również poszerzanie zakresu wiedzy młodzieży na temat firmy oraz możliwości i rodzaju pracy w zawodach związanych z branżą energetyczną, wsparcie uczniów w procesie dydaktycznym, pomoc w dotarciu do materiałów i publikacji związanych z wybraną dziedziną wiedzy.

Wszelkie działania umożliwiające nawiązanie bezpośredniego kontaktu pracowników firmy z potencjalnymi kandydatami do zasilenia jej szeregów przynoszą bardzo pozytywne efekty obydwu stronom – komentuje Piotr Palikowski, prezes PSZK. – Pracownicy dzielą się swoją wiedzą z uczniami, przybliżają młodym ludziom praktyczną stronę wykonywania zawodu, umożliwiają im zapoznanie się ze specyfiką i warunkami pracy, a co za tym idzie – przygotowują ich do lepszego jej wykonywania w przyszłości. Również organizacja dzięki tym działa-niom jest lepiej przygotowana na oczekiwania przyszłych kandydatów gotowych do podjęcia pracy w zakładach firmy. Taka wymiana wiedzy jest zatem obopólnie korzystna – dodaje Palikowski.

Opr. red.

Fragment artykułu pochodzi z magazynu Personel Plus

Zainteresował Cię ten temat? Siegnij po marcowy numer Personelu Plus, aby dowiedzieć się więcej!