O tym, że inwestycja w szkolenia pracowników zwraca się z nawiązką, nikogo nie trzeba przekonywać. Ważne jest, by program szkoleń układać w taki sposób, by ich tematyka i charakter miały bezpośrednie odniesienie do specyfiki branży, w jakiej firma funkcjonuje. W windykacji należności, tj. w obszarze, w jakim działa EGB Investments S.A., szczególny nacisk kładziony jest na rozwój umiejętności związanych z komunikowaniem się i asertywnością. Ze względu na fakt, iż praca na stanowisku windykatora wymaga systematycznych kontaktów telefonicznych z osobami różniącymi się usposobieniem, znajdujących się w różnych sytuacjach życiowych, często wiąże się ona ze sporym obciążeniem psychicznym dla pracownika. Bardzo przydatne są więc wszelkie treningi pozwalające na zdobywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, prowadzenia negocjacji, uczą sztuki kompromisu oraz diagnozowania potrzeb dłużnika. Są to kompetencje, które - obok osobowości i indywidualnych predyspozycji - są niezbędne do odniesienia sukcesu w zawodzie windykatora.
Szkolenia miękkie, związane z rozwojem umiejętności psychospołecznych, powinny być prowadzone równolegle ze szkoleniami twardymi, dzięki którym pracownicy zapoznają się m.in. z obowiązującymi przepisami prawa, specyfiką branży i obsługiwanych wierzytelności. Ze względu na stawiane firmom windykacyjnym wymagania w zakresie ochrony danych osobowych oraz przyjęte przez EGB Investments S.A. jako obowiązujące Zasady Dobrych Praktyk, istotne jest wyposażanie zatrudnionych w wiedzę dotyczącą polityki bezpieczeństwa oraz etyki zawodowej. Dzięki tak zaplanowanym szkoleniom windykator staje się bardziej efektywny nie tylko ze względu na to, iż wie w jakich ramach prawno-organizacyjnych może się poruszać, ale potrafi także rozmawiać z dłużnikiem w sposób pozwalający na osiągnięcie zadowalającego obie strony kompromisu i skutecznie kontrolować pojawiające się emocje.
Szkolenie pracownika powinno być procesem ciągłym. Windykowanie, tak jak każda inna działalność finansowa, opiera się na określonych procedurach, które podlegają zmianom. Właściwie wykonywanie zadań przez zatrudnionych jest możliwe tylko wówczas, gdy wiedza o wprowadzanych modyfikacjach trafia do zainteresowanych w odpowiednim czasie. Z drugiej strony - dochodzenie należności to proces polegający na budowaniu relacji społecznych i negocjacjach. Raz zdobytą wiedzę warto umacniać i rozwijać - dbając o to, by pracownik był ekspertem w swojej dziedzinie, dbamy jednocześnie o interes przedsiębiorstwa i osiągane przez nie zyski.

Krzysztof Matela, Prezes Zarządu EGB Investments S.A.