Ekspert LEX Kadry odpowiada na pytanie zadane przez Użytkownika programu:

Wypłata wynagrodzeń w firmie jest do 29 każdego miesiąca. Ze względu na brak środków pieniężnych wynagrodzenia zostały zapłacone w miesiącu następnym. W deklaracji ZUS miesięcznej zostało wykazane, iż w danym miesiącu podstawa składek społecznych i zdrowotnych wynosiła 0, natomiast w kolejnym miesiącu w deklaracji rozliczeniowej podstawa ZUS została wykazana w podwójnej wysokości - wynagrodzenia za miesiąc poprzedni wypłacone w miesiącu bieżącym oraz wynagrodzenia za miesiąc bieżący. Czy przy takim zaprezentowaniu wynagrodzeń w deklaracji ZUS uzna wszystkie okresy za składkowe? Czy uzna za nieskładkowe i nie wliczy do przyszłej emerytury pracownikom? Czy powinno się zrobić korektę deklaracji, wykazując wynagrodzenia, chociaż nie zostały wypłacone w danym miesiącu?

 

Dokumenty rozliczeniowe zostały sporządzone prawidłowo i nie należy ich korygować, natomiast miesiąc, w którym nie dokonano wypłaty, jest okresem składkowym.

Szczegółowe zasady zaliczania do emerytury okresów składkowych i nieskładkowych zostały określone w rozdziale 2 ustawy z 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych.

Nawiązując zatem do problemu poruszonego w pytaniu, w odniesieniu do ubezpieczonych będących pracownikami okresem ubezpieczenia jest ten, za który istnieje obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Są to więc między innymi okresy zatrudnienia, czynnej służby wojskowej, czy pobierania zasiłku macierzyńskiego. Z kolei do nieskładkowych zalicza się okresy pobierania wynagrodzenia chorobowego, zasiłków chorobowego i opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego i inne.

Występują różne sytuacje, w których płatnicy są zobowiązani do przekazania organowi rentowemu deklaracji rozliczeniowych z wykazanymi zerowymi podstawami wymiaru składek, a w konsekwencji z zerowymi składkami. Taka konieczność występuje np. w razie zmiany terminu wypłaty z bieżącego miesiąca na jeden z pierwszych 10 dni następnego miesiąca oraz – jak w omawianym stanie faktycznym – w przypadku niewypłacenia wynagrodzenia za dany miesiąc, czyli w efekcie realizacji dwóch wypłat w kolejnym terminie płatności.

Skoro opóźnienie było spowodowane brakiem środków na koncie pracodawcy, to pominę kwestie związane z obowiązkiem terminowej wypłaty pensji, co jest oczywiste. Nie zmienia to jednak faktu, że płatnik jest zobowiązany do naliczania i odprowadzania składek ZUS za wszystkich zatrudnionych w firmie pracowników, a okresy, w których podwładni nie przebywali na zwolnieniach chorobowych lub urlopach bezpłatnych, są uznawane za składkowe - niezależnie od tego, czy odprowadzono za nie do ZUS wszystkie należne składki.

 

Sporządzenie i przesłanie do ZUS deklaracji z zerowymi podstawami wymiaru składek za miesiąc, w którym nie dokonano wypłaty, było prawidłowe i nie podlega korekcie. Z § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 21 września 2017 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych wynika bowiem, że dla każdego ubezpieczonego, którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik składek w raporcie lub imiennym raporcie miesięcznym korygującym oraz w deklaracji i deklaracji rozliczeniowej korygującej, uwzględnia należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat – od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy – stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ustawy (w art. 19 mowa o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek ZUS).

Warto przy tym pamiętać, że realizując dwie wypłaty w jednym miesiącu, trzeba do ich wyliczenia stosować pojedyncze koszty uzyskania przychodów i jedną ulgę podatkową (PIT-2). Faktycznie przysługujące pracownikowi KUP i właściwą kwotę ulgi podatkowej wykaże on w rozliczeniu rocznym, odzyskując w ten sposób nadpłacony podatek.

 

Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w LEX Kadry:

Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych krok po kroku >

Czy od wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę wypłacanego w następnym miesiącu należy naliczyć składki ZUS w miesiącu, w którym następuje wypłata? >

Korygowanie nieprawidłowości w dokumentach zgłoszeniowych ZUS >