Wolontariusz, masz prawo być ubezpieczony od wypadków, jakie mogą się przytrafić w trakcie wykonywania świadczeń. W zależności od czasu trwania porozumienia możliwe są dwa warianty:
Wariant 1
Gdy wolontariusz wykonuje swoje świadczenia przez okres nie dłuższy niż 30 dni, a także wtedy gdy porozumienie zostało zawarte na czas nieokreślony, korzystający:
• ma obowiązek ubezpieczenia wolontariusza od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Korzystający musi zatem podpisać umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym. W przypadku gdy wolontariusz podpisał z korzystającym umowę na czas nieokreślony, będzie on musiał ubezpieczyć go od następstw nieszczęśliwych wypadków na okres pierwszych 30 dni wykonywania świadczeń.
Wariant 2
Jeśli wolontariusz podpisze z korzystającym porozumienie na okres dłuższy niż 30 dni, korzystający:
• nie musi ubezpieczać go od następstw nieszczęśliwych wypadków, ponieważ ustawowo przysługuje ubezpieczenie na mocy ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach (Dz. U. Nr 199, poz. 1674 z późn. zm.) – dalej u.z.w.
W takiej, sytuacji wolontariusz jest objęty ubezpieczeniem już od pierwszego dnia obowiązywania porozumienia.
Podsumowanie
W wariancie I sprawy wypadkowe do 30 dnia pracy będą realizowane na podstawie procedury towarzystwa ubezpieczeniowego w którym został ubezpieczony wolontariusz powyżej 30 dnia pracy zgodnie z wariantem II.
W wariancie II zgodnie z obowiązującymi wymogami prawa podanymi poniżej:
1. Definicja wypadku
Definicja wypadku znajduje się w art. 2 u.z.w. za wypadek uzasadniający przyznanie świadczeń uważa się
• zdarzenie nagłe
• wywołane przyczyną zewnętrzną,
• powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło między innymi przy wykonywaniu świadczeń przez wolontariusza, o którym mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1596).
2. Powiadomienie o wypadku
O zaistnieniu wypadku – wskazane jest niezwłocznie zawiadomić właściwą terenową jednostkę organizacyjną Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przepisy ustawy nie obligują Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do udziału w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku.
3. Właściwe udokumentowanie wypadku
Zgodnie z art. 11 u.z.w. Osoba ubiegająca się o świadczenia z tytułu wypadku w szczególnych okolicznościach, zobowiązana jest dołączyć do wniosku dokumentację wypadku. W tej sytuacji wykazanie jest udokumentowanie zaistnienia wypadku oraz jego skutków Niezbędne jest zatem podjęcie starania o stworzenie lub pozyskanie dokumentów w szczególności:
• oświadczenia poszkodowanego o okolicznościach i przyczynach wypadku, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,
• informacji od świadka lub świadków wypadku ,
• dokumentacji lekarskiej opisującej doznane obrażenia i przebieg leczenia oraz ustalenia uszczerbku na zdrowiu,
• dowodów umożliwiających dokonanie kwalifikacji prawnej wypadku w zakresie rodzaju i skutku wypadku,
• dowodów dotyczących wypadku zebranych przez organy prowadzące śledztwo lub dochodzenie, jeżeli materiały takie zostały zebrane i mogą być udostępnione,
• zebranie innych dowodów dotyczących wypadku, uznanych za niezbędne.
Wniosek w imieniu uprawnionego może zgłosić również jego pełnomocnik. Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonuje oceny okoliczności i przyczyn wypadku w szczególnych okolicznościach oraz wydaje decyzję w sprawie świadczeń przewidzianych w u.z.w.
4. Świadczenia
Osobom, które stały się niezdolne do pracy wskutek wypadku w szczególnych okolicznościach, o których mowa przysługuje:
• renta z tytułu niezdolności do pracy,
• jednorazowe odszkodowanie,
• świadczenia opieki zdrowotnej określone w przepisach o świadczeniach.
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w zakresie niezbędnym do leczenia następstw wypadku lub choroby zawodowej, pod warunkiem że osoby te nie są objęte ubezpieczeniem zdrowotnym. Osobie, która poniosła koszty pogrzebu osoby poszkodowanej wskutek wypadku lub choroby zawodowej albo osoby pobierającej rentę na podstawie u.z.w., przysługuje zasiłek pogrzebowy.
5. Odwołanie
Od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przysługuje odwołanie do właściwego sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn.zm.).