Głównym celem programu „Inteligentny Rozwój” jest wsparcie przedsiębiorstw na etapie zakupu niezbędnej infrastruktury produkcyjnej. Firmy będą mogły starać się o fundusze na projekty dotyczące wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych, prowadzących do uruchomienia produkcji nowych wyrobów lub usług, a także o kredyty na innowacje technologiczne. Projekt zakłada więc wymuszenie na firmach jakościowych rozwiązań długofalowych, które pozwolą na optymalne wykorzystanie środków z funduszy. Takimi rozwiązaniami są m.in. technologie BIM, nowoczesne rozwiązania technologiczne na etapie planowania i projektowania przedsięwzięć np. infrastrukturalnych, czy nowoczesne materiały budowlane. Nie tylko pozwalają uniknąć wielu pułapek, które zdarzają się przy wykorzystywaniu tradycyjnych metod, ale znaczenie przedłużają żywotność powstałych projektów. Tak aby starczały nie na lata, ale na pokolenia.
Nowoczesne materiały budowlane czyli jakie? Przykładem jest projekt Skanska w Gdańsku, gdzie firma dokonała modernizacji wytwórni mas bitumicznych wykorzystującej proekologiczne technologie produkcji nawierzchni dróg czy budowa wytwórni mas bitumicznych koło Elbląga – inwestycja została dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013. Cały proces polegał na zakupie nowoczesnej wytwórni umożliwiającej produkcję trzech typów mieszanek mineralno-asfaltowych. Innym przykładem - tym razem w Kaliszu, był remont ul. Wrocławskiej, na której zastosowano tzw. ultracienki dywaniki asfaltowy „Slurry Seal”.
Kolejnym przykładem stosowania nowoczesnych materiałów budowlanych jest po prostu...recykling. W myśl tej idei Skanska coraz częściej wykorzystuje przy budowie dróg mieszkankę pochodzącą z recyklingu materiału pozyskanego z rozbiórki istniejącej drogi. Następnym dobrym przykładem wykorzystania innowacyjnych materiałów jest inwestycja w ramach projektu Green Velo czyli „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej” na terenie powiatu braniewskiego (gmina Frombork), gdzie wybudowana została unikalna w skali kraju kładka z żywicy termoutwardzalnej, której elementy nie ulegają korozji biologicznej ani chemicznej, są odporne na wilgoć, promieniowanie UV czy temperaturę. Ogromnym walorem tej liczącej ponad 2000 km trasy biegnącej przez wszystkie wschodnie województwa jest oczywiście jednolita asfaltowa nawierzchnia, ale największe wrażenie robi kompleksowość projektu obejmująca obok bezpieczeństwa, także jednolite i precyzyjne oznakowanie i szeroko rozbudowana infrastruktura dla rowerzystów.
Podczas realizacji projektów Skanska korzysta także z innych nowoczesnych technologii dostępnych dla budownictwa. Jako pierwsza firma w Polsce podjęła się zadania kompleksowego skanowania laserowego 3D. Inżynierowie na warsztat wzięli zbiornik wodny Świnna Poręba w Małopolsce, który ma chronić przed powodziami dolinę Skawy i Wisły, a więc i sam Kraków. Skanowanie laserowe 3D to metoda pomiaru, która polega na odwzorowaniu – za pomocą światła laserowego – rzeczywistego, trójwymiarowego kształtu obiektu w postaci cyfrowej.
Mniej efektownym projektem realizowanym w 3D, ale współfinansowanym przez Unię, była realizacja nowoczesnego terminalu kontenerowego w Poznaniu-Franowie, który wykonany został na zlecenie PKP Cargo. Innowacyjność tego przedsięwzięcia to nie tylko zastosowanie m.in. sprzętu, który automatycznie odczytuje dane projektu, co wpływa na przyspieszenie pracy i zwiększenie jakości wykonywanych robót oraz precyzyjną kontrolę zużycie materiałów, a także ułatwia pracę operatora sprzętu, ale przede wszystkim efekt końcowy, czyli sam terminal, który pozwala na krótszy czas obsługi, wyższą jakość świadczonych usług i zdecydowany wzrost ilości obsługiwanych kontenerów rocznie. Tego rodzaju inwestycje przyczyniają się do ochrony środowiska i bezpieczeństwa na drogach, poprzez zmniejszenie ilości ciężarówek poruszających się po drogach, co wpisuje się w hasło trwającej od kilku lat kampanii społecznej „Tiry na tory”. Wykorzystywane w tzw. transporcie intermodalnym kontenery będą mogły pokonać większość trasy koleją, a dopiero ostatnie kilometry do końcowego odbiorcy przy wykorzystaniu tirów.

Źródło: www.skanska.pl