Podstawowym założeniem projektowanej regulacji jest standaryzacja wymagań w zakresie szkolenia kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie świadectwa maszynisty oraz uregulowanie warunków doskonalenia zawodowego maszynistów.
Zakres wiedzy i umiejętności wymagany od kandydatów na maszynistów określają załączniki nr 1 i 2 do projektu rozporządzenia, transponujące do prawa polskiego załączniki nr V i VI do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2007/59/WE z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007, s. 51).
Projekt rozporządzenia zakłada odstąpienie od dotychczasowej praktyki indywidualnego szkolenia kandydatów przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury w ramach stosowanych u nich programów bezpieczeństwa.
Zestandaryzowany i ujednolicony program szkolenia przewiduje zrealizowanie przez kandydata na maszynistę: stażu stanowiskowego, szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz prowadzenia pojazdu kolejowego pod nadzorem. Dodatkowo możliwe jest także przeprowadzenie szkolenia z wykorzystaniem symulatora pojazdu kolejowego. Zgodnie z proponowaną regulacją 1 godzinie szkolenia przy użyciu symulatora odpowiada 5 godzin szkolenia w ramach instruktażu stanowiskowego.
Program szkolenia, zawarty w załączniku nr 3 do projektu, przewiduje, iż łączny czas trwania szkolenia, w zależności od kategorii i nabywanych uprawnień, wynosi od 1304 do 2480 godzin.
Gdy chodzi o szkolenie maszynistów, projekt wyodrębnia jego trzy podstawowe komponenty. Szkolenie realizowane jest w formie pouczeń okresowych, doraźnych oraz szkolenia przy użyciu symulatora pojazdu trakcyjnego. Od dnia 1 stycznia 2018 r. ostatnia forma szkolenia zostanie rozszerzona na wszystkich maszynistów, niezależnie od tego, z jaką prędkością i w jakim ruchu prowadzą oni pojazdy trakcyjne.

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.