Telepraca nadal mało popularna
\

Niewiele ponad 3 proc. przedsiębiorców zdecydowało się na wprowadzenie u siebie telepracy, choć przepisy dotyczące takiej formy świadczenia pracy obowiązują w Polsce już od 2007 r.

Zdaniem Pracodawców RP w znacznym stopniu odpowiadają za to bariery prawne. Poza barierami mentalnościowymi, polegającymi na obawie przed brakiem kontroli nad pracownikiem zdalnie wykonującym swoje obowiązki – głównym problemem związanym z wprowadzaniem telepracy są: zbyt szczegółowe obowiązki pracodawców z zakresu przestrzegania zasad BHP w domu pracownika, nieprecyzyjne przepisy o ewidencji czasu pracy telepracownika oraz ograniczenie wykazu stanowisk, które mogą być organizowane w tej formie.

Najnowsze badania dotyczące zdalnej pracy, która jest pojęciem szerszym i obejmuje również umowy cywilnoprawne, przeprowadziła Fundacja Obserwatorium Zarządzania na zlecenie ClickMeeting. Okazuje się, że zaledwie 10 proc. respondentów w poprzednich 6 miesiącach zdecydowało się na wprowadzenie u siebie różnych form zdalnej pracy, z czego u 4% przedsiębiorców osoby takie pracowały zdalnie tylko częściowo. Jeśli chodzi o samą wiedzę badanych pracodawców na temat tego, czym jest praca zdalna, okazało się, że jedynie 39% rozumie ją jako pracę poza siedzibą firmy, a dla 22 proc. jest to praca z wykorzystaniem narzędzi komunikacji. Wg 7 proc. badanych przedsiębiorców praca zdalna polega po prostu na wykonaniu konkretnego zadania. 10 proc. przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z różnych form pracy zdalnej, planuje wdrożyć ją w najbliższym czasie. Wyniki przeprowadzonych badań wyraźnie świadczą o niskim poziomie świadomości przedsiębiorców dotyczącym zdalnej pracy.

Opracowanie: Weronika Adamczyk

Źródło: www.pracodawcyrp.pl, stan z dnia 26 września 2012 r.

Data publikacji: 26 września 2012 r.