− Umiejętności, które w danym momencie są pożądane na rynku pracy zmieniają się na tyle dynamicznie, że firmy nie wiedzą, jakich kompetencji będą potrzebować w ciągu najbliższego 1,5 roku – mówi Iwona Janas, Dyrektor Generalna w ManpowerGroup. − Pracodawcy nie mają już pewności, czy na rynku pracy uda im się znaleźć kandydatów z pożądanymi cechami, dlatego potrzeba ludzi, których charakteryzuje zdolność uczenia się oraz chęć i możliwość ciągłego doskonalenia umiejętności − dodaje.

 [-OFERTA_HTML-]

Odpowiedzią na problemy pracodawców może być budowanie w firmie kultury wspierającej ciągłe doskonalenie umiejętności i dzielenie się wiedzą a także wewnętrzne programy wspierające podnoszenie kwalifikacji. Innym rozwiązaniem jest przeszkolenie, a następnie przeniesienie pracowników z branż schyłkowych do sektorów, które odnotowują tendencję wzrostową – dodaje Iwona Janas.

Umiejętność współpracy i rozwiązywania problemów najcenniejsze dla pracodawców

W ramach raportu „Rewolucja umiejętności 2.0” pracodawcy zostali również zapytani o to, jakie umiejętności u pracowników i kandydatów cenią najbardziej oraz znalezienie osób wykazujących się jakimi cechami jest dla firm wyzwaniem. Ponad połowa przedsiębiorstw deklaruje, że zdolność współpracy to jedna z najcenniejszych kompetencji miękkich (wskazuje ją 60 proc. badanych), zaraz za nią plasuje się umiejętność rozwiązywania problemów (55 proc.) oraz komunikacji (53 proc.). Znalezienie osób dysponujących właściwą kombinacją umiejętności jest nie lada wyzwaniem: według pracodawców, największe trudności sprawia im pozyskanie pracowników o takich zdolnościach jak rozwiązywanie problemów (31 proc.), komunikacja (30 proc.), organizacja (29 proc) i współpraca (29 proc.).