Z zakresu przedmiotowego zakupu uprawniającego do nabycia prawa do obniżenia wpłat wyłączone mają być usługi najmu, dzierżawy lub leasingu. Ponadto, wniesiony do Sejmu przez posłów PO 19 sierpnia 2015 r., projekt nowelizacji ma zapewnić pełną przejrzystość, szczelność i prawidłowość wykorzystania możliwości obniżenia należnej wpłaty na Fundusz.

Kontrole wykazały szereg nieprawidłowości w stosowaniu art. 22 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiany w tym zakresie są zatem konieczne, tym bardziej, że skala wykorzystywanych obniżeń z tytułu uzyskanych ulg jest znacząca dla przychodów Funduszu.

W projekcie dookreślono sposób dokumentowania szczególnych schorzeń dla celów ustalania struktury zatrudnienia uprawniającej do wystawiania ulg. Wystąpienie upośledzenia umysłowego, choroby psychicznej, epilepsji lub całościowych zaburzeń rozwojowych będzie dokumentowane orzeczeniem, a w przypadku osób niewidomych – również w inny sposób (tj. zaświadczeniem lekarza specjalisty). Projekt zawiera ponadto warunek, zgodnie z którym wykorzystanie ulgi będzie możliwe wyłącznie w przypadku, gdy informacja o wysokości obniżenia wpłat zostanie wystawiona przez sprzedającego terminowo. W celu ochrony sprzedających z  12 do 6 miesięcy ma być skrócony okres wykorzystania informacji.

Po zmianach kwota wynagrodzenia poszczególnych pracowników, na podstawie której oblicza się sumę wynagrodzeń osób niepełnosprawnych nie będzie mogła przekraczać 100% przeciętnego wynagrodzenia. Przy obliczeniu kwoty ulgi będzie zatem brana wysokość wynagrodzenia nieprzekraczająca kwoty przeciętnej pensji, choćby w rzeczywistości była ona wyższa. Wyeliminuje to zawyżanie kwot ulg w wyniku zawyżania wynagrodzeń kadry kierowniczej u sprzedających.

Zgodnie z projektem, zatrudnienie i wynagrodzenia brane pod uwagę dla celów ulg we wpłatach na PFRON ma odnosić się wyłącznie do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę, za miesiąc, do którego zaliczono przychody. Ma to  wyeliminować możliwość uwzględniania w wyliczeniach wysokości ulgi pracowników zatrudnionych na innych podstawach prawnych (mianowanie, powołanie), których zatrudnianie ze wsparciem ze środków publicznych nie wydaje się uzasadnione.

Posłowie doprecyzowali, że zwykła informacja ma być wystawiona niezwłocznie po terminowym uregulowaniu należności, jednak nie później niż do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup. Niezachowanie tego terminu dla sprzedającego będzie mogło skutkować obowiązkiem wpłaty na Fundusz, a dla nabywcy – brakiem możliwości skorzystania z ulgi z tytułu danego zakupu. Wprowadzenie obowiązku prowadzenia ewidencji wystawionych informacji o wysokości ulg ma z kolei uszczelnić system i ułatwić przeprowadzanie kontroli.

Z projektu jasno wynika, że kwota maksymalna ulgi nie może przekroczyć kwoty do zapłaty wykazanej na fakturze, co budziło dotychczas wątpliwości.

Z obowiązku wpłat na PFRON zwolnieni będą pracodawcy ogłaszający upadłość obejmującą likwidację majątku. Nie jest bowiem uzasadnione zwolnienie z obowiązku tych wpłat pracodawców, wobec których ogłoszono upadłość z możliwością zawarcia układu. Po zmianach zwolnienie ma przysługiwać pracodawcy w likwidacji, za wyjątkiem jednak pracodawców w likwidacji związanej wyłącznie ze zmianami organizacyjnymi lub własnościowymi.

Obowiązkiem wpłat na Fundusz zostaną natomiast objęte przedstawicielstwa, o których mowa w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym został 19 sierpnia skierowany do zaopiniowania przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu.

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 28 sierpnia 2015 r.