Świadczenia socjalne w polskich firmach są podobne dla specjalistów i dyrektorów. Istotne różnice występują natomiast w obszarze świadczeń rzeczowych, choć nie zawsze na korzyść dyrektora.

Wnioski te pochodzą z raportu „Total Compensation Measurement” Aon Hewitt, firmy doradztwa i rozwiązań outsourcingowych zarządzania kapitałem ludzkim. Dysproporcje najbardziej widoczne są w przypadku korzystania z osobistego samochodu służbowego. Dostęp do niego ma aż 53% dyrektorów, a tylko 10% specjalistów. Prawie dwukrotnie więcej dyrektorów niż specjalistów dostaje również służbowe laptopy do użytku prywatnego (odpowiednio: 64% i 36%), a firmowe telefony komórkowe są w dyspozycji 70% dyrektorów i zaledwie połowy badanych specjalistów. Zdecydowanie lepiej sytuacja wygląda w przypadku świadczeń socjalnych. Tu dysproporcje nie są już tak duże, a występują jedynie wobec dostępu do prywatnej opieki medycznej, którą firmy oferują 55% specjalistów i 62% dyrektorów. Jak podkreślają autorzy raportu, niektóre świadczenia są bardziej popularne na pozycji specjalisty aniżeli dyrektora. Należą do nich dopłaty do posiłków, pożyczki udzielane przez firmę, rabaty przy zakupie towarów firmy i pomoc w edukacji.

Źródło: wnp.pl, 10 grudnia 2010 r., Piotr Stefaniak