W numerze znajdą Państwo ponadto wywiad z Mikiem Thompsonem, międzynarodowym specjalistą w zakresie tworzenia innowacyjnych i społecznie odpowiedzialnych strategii biznesowych na temat skutecznego zarządzania różnorodnością w organizacji, a także komentarz do wyników badania „Menedżerowie CSR” odpowiadającego na pytanie: „Czy przyszłość należy do odpowiedzialnego biznesu?”. Z początkiem roku zapraszamy Państwa do autodiagnozy i przeprowadzenia „Power audytu” a także podpowiedzi jak w wymagających dziś czasach regenerować swoje pokłady energii życiowej. Podpowiadamy też jak efektywnie organizować pracę na powierzchni open space oraz jakie są wyznaczniki szczęścia, bo myśląc o budowaniu zaangażowania pracowników, warto też i na te aspekty zwrócić uwagę. Dzięki lekturze styczniowego wydania miesięcznika poznają Państwo również skuteczne metody rozwiązywania problemów, a z case’u Carrefoura zaczerpną Państwo podpowiedzi jak skonstruować program rozwoju potencjalnych pracowników oraz już zatrudnionych. Natomiast z artykułu przedstawiającego praktyki firmy CodiLime dowiedzą się Państwo jak budować etyczne miejsce pracy. Przedstawiamy też praktyczne metody zarządzania w firmie wiedzą oraz 24 kroki do sukcesu w korporacji. W dziale „Prawo” piszemy o wchodzących z początkiem roku zmianach w zasadach oskładkowania umów-zleceń, a także polubownych sposobach rozwiązywania sporów.

Zapraszam na stronę Personelu Plus: www.czasopisma.abc.com.pl/pplus
oraz do zapoznania się ze spisem treści!

Personel Plus można nabyć w salonach Empik, kioskach Ruchu oraz na stronie www.profinfo.pl/hr-kadry/wynagrodzenia/p,personel-plus-hrm-szkolenia-rekrutacja-prenumerata-2012,39349.html#40152321

Spis Treści:

Dział: Temat numeru

Kierunek talent

Jakie wyzwania wiążą się z pozyskiwaniem i rozwijaniem talentów? Jak skutecznie przyciągać najlepszych kandydatów do firmy? Podobno młode talenty stawiają na work-life balance, a przecież oczekuje się od nich gotowości do większego wysiłku i zaangażowania. Jak pogodzić te kwestie? Czy talentem jest tylko mobilny pracownik mający aspiracje zawodowe i chcący dojść do pozycji prezesa? Na te m.in. tematy dyskutowali przedstawiciele działów personalnych Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2015 Great Place to Work®.

Koniec programów talentowych? 
W 2006 r. 91 proc. respondentów wskazało, że proces zarządzania talentami zyska na znaczeniu w perspektywie następnych trzech lat. Wyniki tegorocznej edycji badania świadczą o tym, że czas tradycyjnych programów talentowych się kończy.

Pozyskiwanie talentów i zarządzanie nimi
– realny trend czy wymysł? 

Kim jest talent? Jak pozyskiwać talenty dla organizacji? Jaki jest klucz do sukcesu w zarządzaniu nimi w dłuższej perspektywie czasu? Jak angażować kadrę kierowniczą w działania rozwojowe podwładnych, a w szczególności tych utalentowanych?

W poszukiwaniu talentów
Programy mentoringowe mogą służyć różnym celom, do których należy dobrać odpowiednią formę. Nie każda nadaje się do rozwijania talentów w organizacji w taki sam sposób. Jaka forma mentoringu może okazać się tu najwłaściwsza?

Dział: Ludzie i Wydarzenia

Mądre przywództwo

Wielowymiarowość zagadnienia różnorodności stawia osoby zarządzające zespołami ludzi przed licznymi wyzwaniami. Współcześni liderzy muszą znaleźć sposób, aby budować efektywną współpracę zespołową, nie gubiąc indywidualności i twórczego potencjału pracowników. O tym, jak skutecznie zarządzać różnorodnością w organizacji, rozmawiamy z prof. Mikiem Thompsonem, międzynarodowym ekspertem w zakresie tworzenia innowacyjnych i społecznie odpowiedzialnych strategii biznesowych.

Zarządzanie przez humor
Jakie są formy i funkcje humoru w komunikacji interpersonalnej?
Jakich zasad należy przestrzegać w posługiwaniu się humorem w środowisku pracy? Odpowiedzi na te pytania można było uzyskać podczas grudniowego Śniadania HR.

Dział: Raport

Menedżerowie CSR przewidują rozwój koncepcji odpowiedzialnego biznesu
Edukacja, pomoc społeczna, ochrona środowiska, promowanie zdrowego trybu życia, dialog ze społecznością – to główne domeny, w ramach których biznes szukał rozwiązania problemów społecznych. Ze stwierdzeniem, że przyczynia się do poszukiwań tych rozwiązań zgodziło się 65 proc. menedżerów CSR biorących udział w badaniu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Menedżerowie CSR”, przeprowadzonym w 2015 r. przez PBS.

Ujarzmij open space
Open space jest wszechobecny i po prostu musimy nauczyć się
produktywnej pracy w takich przestrzeniach, które nie wspierają naszej efektywności w sposób naturalny. Przedstawiamy wyniki raportu
pt. „Ujarzmij open space. Raport specjalny”.

Dział: HRM

Fundamentalna zależność

Początek nowego roku to czas, w którym zarówno organizacje, jak i ich pracownicy doświadczają symbolicznego otwarcia. Rozpoczynają realizację nowych zadań i projektów, wprowadzają wcześniej zaplanowane zmiany, oczekują, że ten rok pod wieloma względami będzie lepszy od poprzedniego. Jest to czas uwalniania nowej energii do działania, osadzania się nowych postanowień i chęci wprowadzania ich w codzienną rutynę.

Szczęście – wszyscy słyszeli, mało kto widział
W firmach zastanawiamy się nad poczuciem satysfakcji pracowników, ich zaangażowaniem w pracę, równowagą życiową, rzadziej nad tym, czy pracownicy są szczęśliwi. Jakie są wyznaczniki szczęścia?

Meandry HR Business Partneringu
Czy HR Business Partner jest człowiekiem biznesu czy HR-u? To pytanie narodziło się podczas rozmów z kandydatami zajmującymi stanowiska HR menedżerów oraz HR Business Partnerów, a także klientami, którzy poszukiwali osób na to stanowisko.

Skuteczne metody rozwiązywania problemów
Celem warsztatu strategicznego jest zwykle określenie lub modyfikacja misji i wizji organizacji lub jej części oraz sformułowanie kierunków działania
na podstawie analizy strategicznej. Warsztat przeprowadzany jest w gronie decydentów i kluczowej kadry w organizacji. Zwykle odbywa się w obliczu zmian, zagrożeń lub problemów czy to w samej organizacji, czy w jej otoczeniu. Zastosowanie wybranych metod rozwiązywania problemów może ułatwić osiągnięcie celów takiego warsztatu poprzez nadanie struktury i kierunku dyskusji grupowej oraz wsparcie procesu podejmowania decyzji.

Dział: Edukacja i rozwój

Smak kariery w Carrefourze

Cel programu Carrefour Polska „Smak Kariery” to zdobycie i wykształcenie specjalistów na różne stanowiska w firmie. Jest to program kompleksowy, skierowany zarówno do uczącej się młodzieży, studentów, jak i pracowników sieci Carrefour.

Jak długo „żyje” wiedza? 
W dobie gospodarki opartej na wiedzy, w czasach globalizacji, rosnącej konkurencyjności oraz dostępu do ogromnych zasobów informacji przedsiębiorstwa skłaniają się do wprowadzania systemów utrzymywania wiedzy oraz ciągłego podnoszenia kompetencji swoich pracowników. Jednak, jak pokazują badania przeprowadzone w Polsce, niewiele firm stosuje rozwiązania sprzyjające zarządzaniu wiedzą, szczególnie ukrytą, oraz jej gromadzeniu i przekazywaniu.

Wymiary etyki w miejscu pracy
Prowadząc rozważania na temat kultury etycznej w miejscu pracy, warto pamiętać o jej dwóch wymiarach: organizacyjnym, czyli systemie z jasno zdefiniowanymi celami, kodeksem postępowania, wewnętrznymi regulaminami, czego przykładem jest polityka compliance, oraz indywidualnym – charakteryzującym poszczególnych pracowników.

Food for thought
– 24 kroki do sukcesu w korporacji

Lekcja przywództwa z przeszłości. Podejmuj inicjatywę, bierz na siebie odpowiedzialność, bądź kreatywny, współpracuj z innymi. A jeśli nie udaje ci się lub nie potrafisz wpłynąć na bieg wydarzeń, wracaj do szeregu i maszeruj!

Dział: Prawo

Oskładkowanie umów-zleceń
– tak samo, ale inaczej! 

Od 1 stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Dotyczą one nowych zasad oskładkowania umów-zleceń.

Wspieranie polubownych metod
rozwiązywania sporów

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz. U., poz. 1595). Stosowanie mediacji w praktyce wykazało pewne braki w regulacjach prawnych, które uzupełniane są przez nowelizację. Dlaczego warto szerzej korzystać z ugodowych form zakończenia sporu?

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - pytania i odpowiedzi