Z powodu chorób układu krążenia – zawałów i udarów mózgu – Polacy umierają 10 razy częściej niż Francuzi. Jednym z głównych czynników prowadzących do zgonów jest stres w pracy - alarmowano podczas X Forum Akademickiego "Solidarności".

Gospodarzem jubileuszowego forum czyli dorocznego spotkania reprezentantów komisji zakładowych "Solidarności" z 21 uczelni akademickich z całej Polski była Komisja Zakładowa UŁ. Tegoroczne forum poświęcone było zagadnieniom BHP i wpływowi stresu w pracy na zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników oraz negocjacjom zbiorowym w UE i Polsce.

Dr Dorota Mereczko z Zakładu Psychologii Pracy współpracującego z Solidarnością Instytutu Medycyny Pracy zajęła się problemem stresu na uczelniach. Z badań wynika, że spośród badanych nauczycieli akademickich tylko u 12 proc. stres podnosi jakość pracy, zaś aż u 87 proc. ją obniża. Międzynarodowe badania nauczycieli wskazują, że szczególnie stresującymi czynnikami są: brak czasu na wykonanie całej pracy, biurokracja, nieustanne reformy i kontrole oraz poczucie niedocenienia poprzez kiepskie wynagrodzenie. W polskich badaniach źródeł stresu w środowisku akademickim wskazuje się na brak środków na badania i konferencje, narzucenie rywalizacji wśród współpracowników, zbyt dużą ilość słuchaczy i poczucie zbyt małego wpływu na funkcjonowanie instytucji, a także atmosferę pracy.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w 2005 roku podała, że 22 proc. zaburzeń stanu zdrowia w UE (i 60 proc. traconych dni roboczych!) było skutkiem stresu zawodowego, zaś koszty stąd wynikające to ponad 20 mld euro. Dr Mereczko podała też stronę internetową, na której możemy znaleźć opracowane przez Instytut Medycyny Pracy we współpracy z NSZZ „S” narzędzie badania stresu: www.diagnoza.psychostreswpracy.pl.

Przykładowo według badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) 22 proc. zaburzeń stanu zdrowia w Unii Europejskiej (i 60 proc. zwolnień chorobowych) było skutkiem stresu zawodowego, zaś koszty stąd wynikające to ponad 20 mld euro rocznie. Z badań „S” wynika, że tylko u 12 proc. nauczycieli akademickich stres podnosi jakość pracy, natomiast u 87 proc. ją obniża. Można zakładać, że podobne proporcje występują w innych grupach zawodowych.

Źródło: www.solidarnosc.org.pl, stan z dnia 13 listopada 2014 r.