Dnia 7 kwietnia br. w Brukseli Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) zainicjowała dwuletnią ogólnoeuropejską kampanię: „Stres w pracy? Nie, dziękuję!”.
Powszechność zjawiska stresu związanego z pracą w Europie jest niepokojąca. Zgodnie z wynikami ostatniego ogólnoeuropejskiego badania opinii publicznej przeprowadzonego przez EU-OSHA 51% pracowników uważa stres związany z pracą za zjawisko powszechne w ich miejscu pracy, przy czym 4 na 10 pracowników jest zdania, że organizacja, w której są zatrudnieni, nie zarządza stresem w odpowiedni sposób. Podejmując wspólne działania, pracodawcy i pracownicy mogą jednak z powodzeniem zarządzać stresem związanym z pracą i zagrożeniami psychospołecznymi oraz zapobiegać ich występowaniu; celem kampanii „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” jest zapewnienie przedsiębiorstwom wsparcia w tym zakresie.
W wydarzeniu zorganizowanym z okazji rozpoczęcia kampanii wzięli udział europejski komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych i włączenia społecznego László Andor; zastępca ministra pracy i ochrony socjalnej Grecji Vasilis Kegkeroglou pełniący funkcję przedstawiciela greckiej prezydencji Rady UE oraz dyrektor EU-OSHA dr Christa Sedlatschek. Wezwali oni przedsiębiorstwa w Europie do uznania konieczności rozwiązania problemu stresu związanego z pracą. Podjęcie działań w tym zakresie umożliwi przedsiębiorstwom zapewnienie ochrony zdrowia pracowników oraz wydajności funkcjonowania organizacji.
Celem kampanii „Zdrowie i bezpieczne miejsce pracy” jest pokazanie, jakie działania należy podjąć, aby móc zarządzać zagrożeniami psychospołecznymi w taki sam systemowy sposób, jak wszystkimi innymi zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa w pracy. Kampania służy promowaniu stosowania prostych narzędzi ułatwiających organizacjom skuteczne zarządzanie tymi zagrożeniami i zwróceniu uwagi na pozytywy wpływ działań w tym zakresie.
Do wzięcia udziału w kampanii zaprasza się wszystkie organizacje i osoby fizyczne na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim. Realizacja kampanii będzie koordynowana na szczeblu krajowym przez krajowe punkty centralne EU-OSHA w ponad 30 państwach europejskich, a podejmowane w jej ramach działania będą wspierane przez oficjalnych partnerów kampanii – organizacje ogólnoeuropejskie i międzynarodowe, jak również partnerów medialnych kampanii. Kampanię „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” wspierają również prezydencje Rady UE, Parlament Europejski, Komisja Europejska i europejscy partnerzy społeczni.
Kampania „Stres w pracy? Nie, dziękuję!” będzie realizowana przez dwa lata z udziałem setek organizacji z całej Europy; w jej ramach planuje się podjęcie szeregu działań, takich jak organizowanie sesji szkoleniowych, konferencji i warsztatów, konkursów plakatowych, filmowych i fotograficznych, quizów, programów zgłaszania sugestii, kampanii reklamowych i konferencji prasowych. Jednym z kluczowych działań zaplanowanych w harmonogramie kampanii jest organizacja europejskiego Konkursu Dobrych Praktyk, który ma rozpocząć się w dniu 15 kwietnia. Do przekazywania zgłoszeń konkursowych zachęca się wszystkie organizacje europejskie, które z powodzeniem wdrażają środki na rzecz zmniejszania i eliminowania stresu.