Chodzi o uchwałę z 2 lutego 2016 r. (III UZP 18/15). Dotyczyła ona kwestii obniżania składki zdrowotnej do wysokości zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Pracownicy przebywający przez część miesiąca na zwolnieniu lekarskim lub urlopie macierzyńskim otrzymują jednocześnie wynagrodzenie za pracę i zasiłek chorobowy, czyli dochody z dwóch różnych źródeł. Osoby te posiadają jednak tylko jeden tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego – pozostawanie w stosunku pracy. Opodatkowaniu podlegają obydwa te dochody, ale tylko wynagrodzenie za pracę stanowi podstawę do naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Uzasadniając uchwałę SN wskazał, że w przypadku, gdy pracownik otrzymuje w ciągu miesiąca wynagrodzenie za pracę i zasiłek chorobowy, osiąga wówczas nie jeden przychód opodatkowany podatkiem dochodowym, ale dwa odrębne rodzaje przychodów, z różnych źródeł i z różnych podstaw prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych traktuje odrębnie przychód ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT) i przychód z tytułu zasiłków z ubezpieczeń społecznych – który kategoryzowany jest jako przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT).

Więcej w "Rzeczpospolitej" >>>