Jej celem jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego Konwencji o pracy na morzu (MLC), która weszła w życie 20 sierpnia 2013 r. oraz unijnych aktów prawnych regulujących wykonywanie pracy na statkach. Konwencja wprowadza standardy dotyczące zatrudnienia marynarzy, ich zakwaterowania, zaplecza rekreacyjnego i wyżywienia, ochrony zdrowia, opieki medycznej, opieki społecznej i zabezpieczenia społecznego, a ponadto zawiera przepisy mające na celu zapewnienie ich egzekwowania.
Nowe przepisy dotyczą statków przeznaczonych lub używanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Na statku będą mogły pracować osoby, które ukończyły 18 lat. Dopuszczalne będzie zatrudnienie osoby powyżej 16 lat, np. ucznia szkoły morskiej w celu zdobycia praktyki w zawodzie, zgodnie z programem nauczania szkoły.
Ustalono maksymalny wymiar czasu pracy marynarzy na statku – 14 godzin w każdym okresie 24-godzinnym oraz 72 godziny w okresie siedmiodniowym. Dla młodocianych normą będzie praca nie dłuższa niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo.
Armator będzie musiał zapewnić pomieszczenia mieszkalne i higieniczno-sanitarne spełniające warunki określone w Konwencji oraz bezpłatne wyżywienie odpowiedniej jakości i wodę pitną. W trakcie zatrudnienia na statku koszty opieki zdrowotnej będzie ponosił armator.
Przewidziano też przepisy dotyczące zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w okresie, gdy marynarze nie będą związani stosunkiem pracy.
Nowelizacja reguluje kwestie kar pieniężnych lub grzywny za wykroczenia przeciwko prawom marynarzy lub osób poszukujących pracy na statkach morskich.
Senat uchwalił ustawę na 81. posiedzeniu, które zakończyło się 4 września 2015 r. Teraz trafi ona na biurko Prezydenta.
Źródło: www.senat.gov.pl, stan z dnia 7 września 2015 r.