Za znowelizowaniem ustawy głosowało 428 posłów, a jeden był przeciw. Nikt nie wstrzymał się od głosu.
W nowelizacji znalazły się nowe zasady przeprowadzania lekarskich i psychologicznych badań maszynistów oraz kandydatów na maszynistów. Doprecyzowano także obowiązki zatrudniających ich pracodawców, szczególnie te dotyczące medycyny pracy i badań profilaktycznych pracowników.
Według nowych zasad osoby ubiegające się o pracę na stanowisku maszynisty będą musiały poddać się badaniom lekarskim i psychologicznym przed uzyskaniem licencji maszynisty. Taka licencja będzie obowiązywała w całej Unii Europejskiej. W ustawie doprecyzowano także m.in. kryteria uznawania ośrodków prowadzących szkolenia dla maszynistów, kryteria organizowania egzaminów, zasady przeprowadzania badań lekarskich.
Maszyniści, którzy nabyli uprawnienia do prowadzenia pociągów w ruchu międzynarodowym lub zaczęli szkolenie przed 29 października 2011 r., nie będą musieli posiadać licencji, bo ich uprawnienia mogą obowiązywać najpóźniej do 28 października 2018 r. Po 29 października br. wszyscy maszyniści będą już szkoleni i egzaminowani według nowych zasad.
Polska kolej od dawna boryka się z problemem luki pokoleniowej. Według szacunków ministerstwa transportu w naszym kraju uprawnienia do prowadzenia pojazdów trakcyjnych posiada około 17,5 tys. osób, z których ponad połowa ma od 46 do 60 lat. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego średni wiek osób zatrudnionych na stanowisku maszynisty to niemal 50 lat, a tylko około 16 proc. ogólnej liczby maszynistów nie przekroczyło 40. roku życia.
Według szacunków w najbliższych latach trzeba będzie wyszkolić ponad 3 tys. nowych maszynistów. Celem tej ustawy ma być ulepszenie systemu przyznawania uprawnień maszynistów i zwiększenie zainteresowania pracą na tym stanowisku.