"Krajowy plan działań na rzecz zatrudnienia na lata 2015-2017 (KPDZ) będzie służył wytyczaniu kierunków polityk państwa w dziedzinie rynku pracy, dotyczących szczególnie: promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej" - poinformowało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu.
Głównym celem, wskazanym w dokumencie, jest wzrost wskaźnika zatrudnienia do 68,1 proc. w 2017 r. dla osób w wieku 20-64 lat. (Obecnie jest to ok. 57 proc.).Jego osiągnięcie wymaga jednak zmniejszenia stopy bezrobocia ogółem przy jednoczesnym zwiększeniu aktywności zawodowej.
"W KPDZ przyjęto dwa priorytety: zwiększenie efektywności zarządzania rynkiem pracy w celu wsparcia wzrostu zatrudnienia oraz zwiększenie adaptacyjności na rynku pracy" - podkreślił CIR.
W ramach pierwszego priorytetu realizowane mają być zadania polegające na m.in.: wspieraniu młodych na rynku pracy (chodzi o osoby w wieku 15-24 lat, w tym głównie pozostające jednocześnie poza zatrudnieniem, edukacją i szkoleniem, czyli tzw. NEET - wsparciem objęte będzie ok. 4,5 tys. osób).
Ponadto na doskonaleniu działań Krajowego Funduszu Szkoleniowego i jego promocji wśród pracodawców; wpieranie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w monitorowaniu zawodów, nadwyżkowych i deficytowych; wspieranie przedsiębiorstw, które ucierpiały z powodu ograniczeń w eksporcie towarów do innych krajów, chodzi o ochronę zatrudnienia w firmach, w których przejściowo pogorszyły się warunki prowadzenia działalności gospodarczej wskutek spadku obrotów.
Priorytet ten ma obejmować również doskonalenie usług pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego świadczonych przez publiczne służby zatrudnienia. Chodzi m.in. o wykorzystywanie tzw. profilowania pomocy przez urzędy pracy, czyli dostosowanie jej do potrzeb bezrobotnych.
Priorytet ten ma polegać też na wdrażaniu systemu pożyczkowego w ramach programu „Pierwszy biznes”; wspieraniu tworzenia partnerstw na rzecz zatrudnienia na poziomie lokalnym; sięganiu po niewykorzystane zasoby na rynku pracy, czyli po biernych zawodowo i cudzoziemców.
Z kolei drugi priorytet przewiduje realizację m.in.: wspierania mobilności zawodowej pracowników na europejskim rynku pracy przez usługi realizowane w ramach sieci EURES na rzecz poszukujących pracy i pracodawców; zwiększenia mobilności społeczno-zawodowej młodzieży na rynku pracy. Chodzi o kształtowanie wśród młodzieży w wieku 15-18 lat aktywnej postawy w nabywaniu kompetencji niezbędnych na rynku pracy, np. przez udział w kursach i szkoleniach, oraz kompensowanie deficytów społecznych wśród młodych zagrożonych wykluczeniem społecznym).
Priorytet ten odnosi się też do kontynuacji programu taniego budownictwa mieszkaniowego, co powinno przyczynić się do większej mobilności ludzi poszukujących pracy i aktywizacji zawodowej wykluczonych społecznie.
W ramach drugiego priorytetu wspierana ma być też edukacja zawodowa i ustawiczna(np. realizacja projektu „Akademia PARP”, którego celem jest podnoszenie umiejętności i kompetencji osób, firm i instytucji szkoleniowych w zakresie jakości szkoleń online oraz podniesienie umiejętności i kwalifikacji przedsiębiorców, pracowników i osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą).
Priorytet ma obejmować również rozwój internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej powiązanego z rynkiem pracy; poprawę jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego oraz jego dostosowanie do potrzeb rynku pracy.
Obejmuje on też wdrożenie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji; realizację działań służących zwiększaniu szans na rynku pracy absolwentów szkół wyższych; wspieranie osób marginalizowanych na rynku pracy, czyli takich, które mają problemy z wejściem i powrotem na rynek pracy oraz utrzymaniem się na nim. Chodzi tu o osoby młode, długotrwale bezrobotne, kobiety, osoby 50+, grupę NETT, a także rodziców z małymi dziećmi, osoby niepełnosprawne.
Priorytet drugi odnosi się też do wspierania tworzenia nowych miejsc pracy, zwłaszcza w branżach gospodarczych o wysokim potencjale wzrostu zatrudnienia i w sektorze ekonomii społecznej.
W ocenie Konfederacji Lewiatan, w KPDZ wątpliwości budzi przyjęty wskaźnik osiągnięcia w 2017 r. zatrudnienia na poziomie 68,1 proc., obecnie jest to ponad 57 proc. "Scenariusz dojścia do tego wskaźnika w kolejnych latach wydaje się nie uwzględniać wpływu działań wpisanych do Krajowego Planu na wzrost zatrudnienia, a jedynie zakłada stałe zwiększanie zatrudnienia niezależnie od sytuacji gospodarczej i decyzji podejmowanych przez rząd. Należy zatem liczyć, że ramy działań określone w KPDZ szybko wypełnią się treścią i przyjęcie planu szybko przełoży się na praktyczne działania" - stwierdził dyrektora departamentu dialogu społecznego i stosunków pracy w Lewiatanie Grzegorz Baczewski.
"Jeśli wziąć pod uwagę wyzwania, które stoją przed naszym rynkiem pracy, to należy uznać za słuszne wyznaczenie celu, polegającego na zwiększeniu zatrudnienia i aktywności zawodowej. Analiza zadań szczegółowych wskazuje na pewne braki w zakresie praktycznych przedsięwzięć, dotyczących przede wszystkim charakteru podejmowanych zadań i ich skali. W związku z tym trudno ocenić czy wywrą one realny wpływ na zmianę sytuacji na rynku pracy" - dodał.
(PAP)