Na stronie magazynu Forbes (kariera.forbes.pl) ukazał się niedawno ciekawy artykuł na temat pytań zadawanych podczas rozmowy rekrutacyjnej przez celebrytów i biznesmenów. Co prawda, nie wszystkie z tych pytań byłyby dozwolone podczas rozmowy rekrutacyjnej w Polsce, warto jednak wiedzieć, o co pytają ludzie sukcesu.

Ludzie sukcesu często myślą w sposób nieszablonowy, a co za tym idzie, wielu z nich takiego samego sposobu myślenia wymaga również od swoich potencjalnych pracowników.

Na rozmowie kwalifikacyjnej u Elona Muska trzeba potrafić rozwiązać zagadkę logiczną, bez tego nie ma mowy o zatrudnieniu. Richarda Bransona interesuje nie to, co znajduje się w CV, a bardziej to, czego w nim nie ma. Z kolei Oprah Winfrey pyta... o duchowość kandydata.

Richard Branson (Virgin Group):

Ekscentryczny miliarder i właściciel Virgin Group Richard Branson w swojej książce pt. „The Virgin Way” zdradził, że nie przepada za tradycyjną formą rozmowy o pracę. „Oczywiście dobre CV jest bardzo ważne, ale jeśli zamierzasz zatrudnić kogoś wyłącznie na podstawie tego, co napisał o sobie na papierze, to najlepiej nie marnuj czasu na jakąkolwiek rozmowę” – pisze Branson. Dlatego potencjalnych kandydatów na pracowników zawsze pyta o rzeczy, których nie mogli umieścić w CV, bo np. z jakichś względów nie pasują one do formy narzucanej przez ten dokument.

Dara Richardson-Heron (Young Women’s Christian Association):

Prezes najstarszej i największej światowej organizacji kobiet (YWCA zrzesza ponad 25 mln kobiet ze 125 krajów) uważa, że najlepsi kandydaci na pracowników to tacy, którzy wiedzą dokładnie, kim są. „Jak opisałbyś siebie przy pomocy tylko jednego słowa?” – tak brzmi jej ulubione pytanie zadawane podczas rekrutacji. Richardson-Heron przyznaje jednocześnie, że nigdy nie dokonuje kategorycznych ocen kandydatów przez pryzmat tego jednego słowa, ale odpowiedź daje jej wstępny wgląd w ich osobowość. Lubi, kiedy osoba rekrutowana poświęci dłuższą chwilę, by dobrze zastanowić się nad tym jednym słowem, które najlepiej ją opisuje.

Tony Hsieh (Zappos.com):

Zappos.com to jeden z największych odzieżowych sklepów internetowych w Stanach Zjednoczonych. Jego twórcy otwarcie przyznają, że atmosfera panująca w firmie jest zabawna, a czasami wręcz dość dziwaczna. Z tego powodu jej prezes Tony Hsieh podczas rozmowy kwalifikacyjnej prosi kandydatów na pracowników, by w skali od 1 do 10 spróbowali określić poziom swojej „dziwności”. Jednocześnie przyznaje, że w tym pytaniu chodzi nie tyle o samą cyfrę, co o sposób, w jaki osoba rekrutowana podejdzie do odpowiedzi. Im kreatywniej, tym lepiej.

Hannah Paramore (Paramore):

Prezes interaktywnej agencji reklamowej Paramore kandydatów do pracy w swojej firmie pyta o to, ile mieli lat, gdy otrzymali swoją pierwszą płatną pracę. „Jeśli ktoś pracował w trakcie studiów, bo musiał, i jeśli była to po prostu ciężka praca, to pokazuje to ogromny poziom osobistej odpowiedzialności tej osoby”.

Stanley McChrystal (McChrystal Group):

„Co na twój temat powiedziałaby osoba, która cię nie lubi?” Emerytowany generał Stanley McChrystal, obecnie zarządzający firmą konsultingową McChrystal Group, uważa, że zadając tak nietypowe pytanie, stawia kandydata w pozycji, w której musi on wyjść poza swoją strefę komfortu i spróbować spojrzeć na własne, niekoniecznie pozytywne, cechy oczami innych osób. Jednocześnie wymaga od niego odwagi do podzielenia się listą swoich wad z osobą, od której zależy jego przyszła kariera zawodowa.

Oprah Winfrey (Oprah Winfrey Network):

Jedna z ikon amerykańskiej telewizji słynie z zadawania podczas rekrutacji trudnych, często dość intymnych pytań. Podobno dla jednej z kandydatek na prezesa stacji telewizyjnej Oprah Winfrey Network rozmowa kwalifikacyjna zakończyła się… płaczem. O co w takim razie lubi pytać Oprah? O praktyki duchowe, o relację z samym sobą, o sposoby na utrzymanie wewnętrznej równowagi. Jej zdaniem, jeśli wiemy, kim jesteśmy i czego chcemy od życia, łatwiej jest nam realizować swoje cele.

Karen Davis (Hasbro):

Karen Davis, wiceprezes Hasbro, światowego giganta w produkcji zabawek, kandydatów do pracy pyta o ich ulubione cytaty. W ten sposób jest w stanie dowiedzieć się, co jest dla nich naprawdę ważne w życiu, i jakie wartości są dla nich inspiracją. Davis w swojej pracy decyduje o tym, jakie konkretne organizacje i projekty zostaną wsparte przez fundusz charytatywny Hasbro, w swoim zespole chce mieć więc ludzi przepełnionych pasją i oddanych wyższym ideom.

Więcej: www.kariera.forbes.pl/rozmowa-kwalifikacyjna-u-miliardera-o-co-pytaja-ludzie-sukcesu-,artykuly,200707,1,2.html

Źródło: Forbes, stan z dnia 7 kwietnia 2016 r.