Instytut Gallupa bije na alarm, 70 proc. pracowników w USA deklaruje niski poziom zaangażowania w pracy. Blisko 93 proc. Millenialsów chętnie rozważy nową ofertę pracy, a 30 proc. ich rówieśników zamierza zmienić pracę w ciągu nadchodzących 12 miesięcy. 

Rotacja stanowisk (ang. job rotation) kojarzy nam się głównie z czasowym oddelegowaniem pracownika do wykonywania zadań, dzięki którym zgromadzi nowe doświadczenia i poszerzy kwalifikacje. Bardzo często inicjowana przez pracodawcę, przez dużą część rządnych rozwoju i spektakularnej kariery Millenialsów traktowana jest jako krok w tył, a w najlepszym wypadku jako krótkoterminowa inwestycja w przyszłość.

Wyobraźmy sobie jednak sytuację, w której to pracownik sam wyraża zainteresowanie rozwojem własnych kompetencji na równorzędnym stanowisku w innym obszarze organizacji – sytuację, w której rotacja stanowisk staje się strategicznym narzędziem, dzięki któremu organizacja zapewnia rozwój jej kluczowych kompetencji, zaspokajając przy tym potrzebę rozwoju swoich pracowników. Nie jest to zadanie łatwe, lecz inwestycja w taki proces przyniesie wymierne korzyści, szczególnie i nie tylko w branży opartej na wiedzy. W Bridgestone Americas Technical Center program rotacji stanowisk jest jednym z kluczowych procesów wymiany wiedzy oraz rozwoju pracowników. Tzw. cross-training to cykliczny program, który jest inicjowany w pierwszym kwartale roku i realizowany w trzech etapach (patrz poniżej: Etapy cross-trainingu).

Program rotacji stanowisk cieszy się w Bridgestone Americas Technical Center dużym zainteresowaniem. Aż 82 proc. menedżerów wyraziło gotowość do udostępnienia w swoim dziale stanowiska osobom zainteresowanym zdobywaniem nowych doświadczeń i umiejętności.

Większość menedżerów (53 proc.) preferuje rotacje trwające od trzech do sześciu miesięcy. Jednak głównymi czynnikami decydującymi o czasie trwania rotacji są charakter stanowiska oraz zakres umiejętności / doświadczeń, które nabyć ma osoba decydująca się na uczestnictwo w programie.

Lista korzyści wynikających z wprowadzenia programu rotacji stanowisk jest długa, a sam proces może stać się doskonałym narzędziem wspierającym zaangażowanie pracowników. Kilka kluczowych korzyści wynikających z zastosowania programu rotacji w Bridgestone Americas Technical Center przedstawiono pod artykułem - „Korzyści płynące z programu rotacji”.

Zobacz: Jak przezwyciężyć globalny niedobór talentów?

Rotacja stanowisk uważana jest za jedno z najbardziej skutecznych narzędzi rozwoju kompetencji pracowników. Jako kluczowy element strategii HR-owej wpłynie na większe zaangażowanie pracowników, ale przede wszystkim skutecznie wzmocni pulę wewnętrznych talentów, przygotowując organizację na nieoczekiwane zmiany. Proces ten może okazać się niezwykle cenny jako narzędzie rozwoju pracowników w organizacjach o spłaszczonej strukturze organizacyjnej, w której możliwości awansu pionowego są ograniczone. Dobrze zaplanowany odegra kluczową rolę w rozwoju organizacji, umacniając jej pozycję na wysokokonkurencyjnym rynku pracy.

Etapy cross-trainingu:

Etap 1: Identyfikacja stanowisk – w zależności od potrzeb biznesowych, jak również priorytetów organizacji, menedżerowie działów decydują o liczbie stanowisk, które w danym roku dostępne będą w ramach programu cross-training.

Etap 2: Identyfikacja kandydatów – warto pamiętać, że rotacja stanowisk to nie wakacje! W procesie selekcji wybierane są osoby, które dzięki rotacji zyskają najwięcej z punktu widzenia kariery, jak również rozwoju osobistego. Ze względu na okres trwania rotacji (3–24 miesięcy) dopasowanie pracownika do stanowiska jest kluczowym zadaniem. Wysoka motywacja do nauki oraz wpisujące się w zaplanowaną ścieżkę kariery zdobywane doświadczenia przekładają się na wysoki poziom satysfakcji pracownika, jak również organizacji.

Etap 3: Inicjacja rotacji – czas trwania rotacji uzależniony jest od stanowiska. Minimalny okres rotacji to trzy miesiące, lecz w przypadku stanowisk odpowiedzialnych za rozwój i wdrożenie nowego produktu na rynek czas rotacji może wynieść nawet 24 miesiące. Ważne, aby osoba, która zdecyduje się na rotację, miała szansę nie tylko nabyć nowe umiejętności, ale przede wszystkim zobaczyć efekty swojej pracy oraz wspólnie z przełożonym przeanalizować wyciągnięte z doświadczenia wnioski.

Polecamy: Ekspert: aby wygrać wojnę o talenty, należy inwestować w programy motywacyjne

Korzyści płynące z programu rotacji:

1. dla organizacji:

 

- większe zaangażowanie pracowników mogące przełożyć się na wyższy poziom lojalności wobec pracodawcy

- weryfikacja potencjału kluczowych talentów

- przygotowanie sukcesorów na kluczowe stanowiska w organizacji

- inna perspektywa rotującego pracownika mogąca zaowocować nieoczekiwaną innowacją oraz/lub lepszym produktem / lepszą usługą

- częściowe przeniesienie odpowiedzialności za rozwój kompetencji na pracownika

- employer branding – pozytywna opinia o firmie na rynku pracy

2. dla pracownika:

- nabycie nowych umiejętności

- lepsze zrozumienie biznesu/branży/organizacji

- możliwość sprawdzenia swoich umiejętności poza strefą komfortu

- networking

- doświadczenie potencjalnie nowej pracy przekładające się na lepsze zrozumienie oczekiwanej ścieżki kariery

Autor:

Dawid Bieńkowski jest dyrektorem HR w Bridgestone Americas Technical Center. Główne obszary specjalizacji to: międzynarodowe zarządzanie ludźmi, coaching, modelowanie kultury organizacyjnej, zarządzanie zaangażowaniem pracowników. 

Artykuł pochodzi z Personelu Plus