Z dniem 1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (DZ. U. Nr 227, poz. 1367), która w art. 134 uchyla ustawę z dnia 28 października 2002 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671), a także ustawę z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 97, poz. 962 z późn. zm.). Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych dostosowuje polskie ustawodawstwo w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych do regulacji ujętych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/68/WE z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych. Celem ustawy jest określenie zasad prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz organów i jednostek realizujących zadania związane z przewozem towarów niebezpiecznych.
Zakresem ustawy nie została objęta problematyka dotycząca kontroli spełniania wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe. Poprzez nowelizację ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935.) możliwe będzie stosowanie przepisów tej ustawy do spraw związanych z kontrolą spełniania wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe. W ustawie o systemie oceny zgodności dodano zapis, zgodnie z którym kontrola ciśnieniowych urządzeń transportowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 sierpnia z 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367) prowadzona jest zgodnie z przepisami tej ustawy, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów rozdziału 6 ustawy.