Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wiąże się z koniecznością implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/68/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku urządzeń ciśnieniowych (Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, s. 164) - dalej dyrektywa 2014/68. Termin na jej wdrożenie upływa 19 lipca br.
Projektowane rozporządzenie nieznacznie różni się w stosunku do obowiązującego rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów (Dz. U. Nr 263, poz. 2200). Dotyczy to w zwłaszcza specjalistycznych przepisów odnoszących się do określeń związanych z elementami urządzeń ciśnieniowych i ich zespołów. Ewentualne różnice są pochodną treści dyrektywy 2014/68. Wdrażana dyrektywa wprowadza zmiany w wymaganiach bezpieczeństwa związane z nową klasyfikacją substancji i mieszanin. Różnice wynikają również ze zmiany w systemie modułowym i oznakowania CE.
Projekt podzielony został na 5 zasadniczych części i obejmuje swym zakresem przepisy podstawowe, jak i wymagania szczegółowe ujęte w stosownych załącznikach.
W rozdziale pierwszym „Przepisy ogólne” rozporządzenia określono przedmiot regulacji, zakres jej stosowania, przywołano definicje używanych pojęć. Rozdział drugi „Wymagania w zakresie projektowania oraz wytwarzania urządzeń ciśnieniowych i zespołów” określa szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać urządzenia ciśnieniowe i zespoły w trakcie projektowania i wytwarzania w zależności od kategorii, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia.
Z uwagi na duże zagrożenie spowodowane ciśnieniem wydaje się istotne podkreślenie w § 15 ust. 2 i 3 projektu domniemania, że zarówno urządzenia ciśnieniowe i zespoły, jak i materiały wykorzystywane do ich produkcji, wykonane zgodnie z europejskimi uznaniami materiałów, wykonane zgodnie z normami zharmonizowanymi lub ich częściami, spełniają mające do nich zastosowanie, wymagania niniejszego rozporządzenia na zasadzie domniemania.
W rozdziale trzecim „Procedury oceny zgodności i zakres dokumentacji technicznej” określono stosowne dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów procedury oceny zgodności dla poszczególnych wyrobów (składających się z modułów szczegółowo opisanych w załączniku nr 2), które należy zastosować przed wprowadzeniem do obrotu. Wskazano także zakres działania jednostki notyfikowanej przy wystawianiu europejskiego uznania materiałów.
Należy podkreślić, że urządzenia ciśnieniowe podlegają procedurze oceny zgodności określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia, a zespoły podlegają przepisom odrebnej procedury nazywanej procedurą kompleksowej oceny zgdności, o której mowa w § 62 projektu.
W rozdziale czwartym „Sposób oznakowania i elementy deklaracji zgodności” określono sposób oznakowania urządzeń ciśnieniowych i zespołów oraz zawarto obowiązek dotyczący sporządzania deklaracji zgodności UE. Elementy deklaracji zgodności zawiera załącznik nr 3.
Przepisy rozdziału piątego „Przepisy przejściowe i końcowy” określają datę wejścia w życie przepisów rozporządzenia, z jednoczesnym wskazaniem, że urządzenia ciśnieniowe i zespoły wprowadzone do obrotu przed 19 lipca 2016 r., zgodnie z przepisami dotychczasowymi, mogą być nadal udostępniane na rynku lub oddawane do użytku.
Projektowane rozporządzenie zawiera 3 załączniki. Załącznik nr 1 określa kategorie urządzeń ciśnieniowych. Załącznik nr 2 określa procedury oceny zgodności urządzeń ciśnieniowych i zespołów, w tym moduły oceny zgodności oraz określa zakres dokumentacji technicznej w zależności od danego modułu procedury oceny zgodności. Załącznik nr 3 określa elementy deklaracji zgodności dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów.
Skutkiem prawnym wejścia w życie proponowanych przepisów jest umożliwienie dokonywania oceny zgodności urządzeń ciśnieniowych i zespołów za zgodność z wymaganiami dyrektywy 2014/68.