Naczelny Sąd Administracyjny nie wycofał się z opinii, że premie i nagrody wypłacane pracownikom z dochodów spółki po jej opodatkowaniu, stanowią koszt uzyskania przychodu. W uchwale z lutego 2016 roku podtrzymał korzystną dla przedsiębiorców interpretację przepisów, wedle której są to wydatki obniżające dochód.

Dotychczas nie było to jednoznaczne, a wątpliwości krążyły wokół źródeł finansowania nagród i premii pracowniczych. Specjaliści optujący za tym, by wydatki związane z programami motywacyjnymi nie były wliczane do kosztów, argumentowali, że nie można ich traktować jak wynagrodzenie za pracę, które stanowi taki koszt. Skłaniali się raczej ku stanowisku, że premie i nagrody są dla pracodawcy takim samym obciążeniem jak pracownicze składki ubezpieczeniowe i składki na Fundusz Pracy. Skoro nie należy ich „wrzucać w koszty”, to wydatków związanych z programami motywacyjnymi tym bardziej. W 2015 roku sytuacja zmieniła się jednak diametralnie. Pojawiły się orzeczenia które wskazują, że nie ma ku temu żadnych przeszkód, bo też nie istnieją przepisy, które jednoznacznie by tego zabraniały. Z drugiej jednak strony – nagrody i premie zostały uznane za czynnik motywacyjny, który w oczywisty sposób wpływają na jakość świadczonej pracy przez pracowników, a w konsekwencji – na przychód spółki. Uznano więc, że przedsiębiorstwo powinno mieć prawo do wliczenia ich w koszty uzyskania przychodu w miesiącu ich wypłacenia.

Więcej: hrstandard.pl/2016/03/14/wydatki-na-premie-i-nagrody-dla-pracownikow-mozna-wrzucic-w-koszty

Źródło: hrstandard.pl, stan z dnia 15 marca 2016 r.