To skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 marca 2007 r. (sygn. akt K 40/04), który orzekł, że art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.) uniemożliwiające pracownikom korzystanie z dofinansowania do wypoczynku poza terenem kraju są niezgodne z konstytucją.

W obowiązującym do końca 2002 r. stanie prawnym korzystający z funduszu świadczeń socjalnych mieli w pełni zagwarantowany wolny wybór miejsca spędzania wypoczynku. Ustawodawca nie uzależniał bowiem dopłaty do wypoczynku od miejsca jego spędzania. Z dniem 1 stycznia 2003 r. wszedł w życie przepis, który wprowadził dodatkowe kryterium korzystania z usług i świadczeń Funduszu, którym jest miejsce korzystania ze świadczeń - Polska. Przepis ten spowodował, że osoby, które byłyby uprawnione do korzystania z dopłat Funduszu do wypoczynku urlopowego ze względu na swoją sytuację rodzinną i materialną, nie mogły z nich skorzystać jedynie dlatego, że wypoczywały poza granicami Polski. Trybunał orzekł, że w praktyce prowadzi to do znacznego ograniczenia wolnego wyboru miejsca spędzania wypoczynku.

Ograniczenie to było szczególnie dotkliwe w przypadku cudzoziemców pracujących na terenie Polski. Uniemożliwiało bowiem tym osobom korzystanie z usług i świadczeń Funduszu, jeśli wypoczynek spędzały w ojczystym kraju. Trybunał orzekł we wspomnianym wyroku, że nosi to znamiona dyskryminacji ze względu na obywatelstwo, co narusza konstytucyjną zasadę niedyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny.

Nowelizacja ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z 28 marca 2008 r. (Dz.U. nr 86, poz. 522) przewiduje, że przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
Nowela przewiduje ponadto, że zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej pracodawca określa w regulaminie, ustalonym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa organizacja związkowa uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Konfederacja Pracodawców Polskich (KPP) pozytywnie ocenia omawianą nowelizację. Zdaniem KPP znowelizowane przepisy pomogą spędzić urlop za granicą także osobom gorzej sytuowanym, którym obecnie pozostaje jedynie udział – w relatywnie tańszych – pielgrzymkach religijnych, czy wczasach zdrowotnych. Na nowym rozwiązaniu skorzystają również ci, którzy zechcą np. uczestniczyć w zagranicznych kursach językowych. Niektórzy będą mogli wysłać na nie swoje dzieci. Mamy nadzieję, że wprowadzenie nowego przepisu pomoże w niwelowaniu barier, chociażby właśnie językowych, osobom mniej zamożnym, a w efekcie umożliwi im dostęp do lepiej płatnej pracy – powiedział Henryk Michałowicz, ekspert KPP.

Zdaniem Konfederacji Pracodawców Polskich realizacja znowelizowanej ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych umożliwi też pracodawcom oferowanie bardziej atrakcyjnych warunków pracy i zwiększy możliwość pozyskania wykwalifikowanej kadry.