Nowelizacja ma ułatwić przedsiębiorcom szybkie rozpoczęcie działalności, ograniczając do minimum niezbędne formalności. Jednocześnie zmienione przepisy powinny zapewniać organom administracji publicznej sprawne, oparte na aktualnych osiągnięciach technicznych wykonywanie obowiązków rejestracyjnych i ewidencyjnych.
Omawiany projekt przewiduje dodanie do ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.) art. 36a, zgodnie z którym PIS jest uprawniona do nieodpłatnego korzystania z danych zgromadzonych: 1) w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON); 2) przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na koncie płatnika składek, o którym mowa w art. 45 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.).
Ponadto, w myśl projektowanego nowego brzmienia art. 8b ust. 2 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) potwierdzenie nadania NIP jest wydawane niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia wpływu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. Zgodnie z aktualną redakcją tego przepisu termin ten wynosi 14 dni.
Komentowany projekt zostanie przedstawiony w trakcie posiedzenia Rady Ministrów w dniu 14 sierpnia br.