Kryteriów, jakie trzeba spełnić, aby znaleźć się wśród 25 Najlepszych Międzynarodowych Miejsc Pracy, jest kilka: firma musi być laureatem co najmniej 5 krajowych list Najlepszych Miejsc Pracy, zatrudniać przynajmniej 5 tysięcy pracowników na całym świecie, z których 40% powinno pracować poza krajem, w którym znajduje się siedziba główna firmy. Ale przede wszystkim firma musi wyróżniać się wyjątkową kulturą organizacyjną, która, co ważne, jest doceniana przez pracowników. Tym co wyróżnia metodologię stosowaną przez Great Place to Work® jest bezpośrednie odwołanie się do opinii pracowników poprzez ankietę, która mierzy poziom zaufania do pracodawcy (badanie Trust Index©). Na końcową ocenę firmy aż w 2/3 wpływają wyniki uzyskane z analizy odpowiedzi na 58 pytań - takich samych na całym świecie, gdzie działa Great Place to Work®, bez względu na kulturę kraju i jego szerokość geograficzną.
W tym roku ponad 87% pracowników zatrudnionych w 25 Najlepszych Międzynarodowych Miejscach Pracy zgodziło się ze stwierdzeniem: „Biorąc wszystko pod uwagę, uważam, że to jest wspaniałe miejsce pracy”. Od 2011, kiedy ranking World’s Best Multinational Workplaces został ogłoszony po raz pierwszy, ten ogólny wskaźnik wzrósł o 2,1 punktów procentowych. Dla porównania warto tu przypomnieć, że analogiczny wskaźnik w polskiej edycji konkursu na Najlepsze Miejsca Pracy, którego wyniki zostały ogłoszone w marcu 2015, wyniósł 82%.
Analizując dane zgromadzone w tym roku, Great Place to Work® wyselekcjonował 15 stwierdzeń (spośród 58 pozycji ankiety w jej standardowej wersji), które mają największy związek z ogólną, pozytywną oceną firmy jako wspaniałego miejsca pracy. Na szczycie tej listy znalazły się następujące stwierdzenia: „Chcę tu pracować przez długi czas”, „Praca w tej firmie daje dużo radości”, „Firma zapewnia mi warunki i sprzęt niezbędne do właściwego wykonywania pracy”, „Pracownicy chętnie przychodzą tu do pracy”, „Traktują mnie tu jak pełnoprawnego członka zespołu, niezależnie od mojego stanowiska”.
Jak przystało na najlepsze miejsca pracy na świecie w zakresie wszystkich pięciu obszarów, które wyróżnia model Great Place to Work®, uzyskano średnie wyniki powyżej 80%. Wiodącą pozycję niezmiennie utrzymują te aspekty środowiska pracy, które definiują obszar dumy (86%) i koleżeństwa (85%). Natomiast największy postęp w stosunku do ubiegłorocznej edycji badania dokonał się w obszarze uczciwości – po raz pierwszy w historii światowego rozdania wyróżnień 80% pracowników firm-laureatów oceniło jako „great” działania kierownictwa ukierunkowane na budowanie oraz przestrzeganie zasad równości, bezstronności i sprawiedliwości w miejscu pracy.

 

Doskonałym podsumowaniem powyższych statystyk, wyraźnie pokazujących kierunki oczekiwań pracowniczych na świecie, jest wypowiedź pracownika Hilti, zatrudnionego w polskim oddziale firmy: „Przede wszystkim jest to firma, dla której wartości nie są czymś co tylko wisi na ścianie i dobrze wygląda. To firma, która z dumą według tych wartości postępuje na każdym kroku i rozumie ludzi”
 

 

Firma

Sektor

1.

Google

Technologie informatyczne

2.

SAS Institute

Technologie informatyczne

3.

W. L. Gore

Wytwarzanie i produkcja

4.

NetApp

Technologie informatyczne

5.

Telefónica

Telekomunikacja

6.

EMC

Technologie informatyczne

7.

Microsoft

Technologie informatyczne

8.

BBVA

Usługi finansowe i ubezpieczenia

9.

Monsanto

Wytwarzanie i produkcja

10.

American Express

Usługi finansowe i ubezpieczenia

11.

Marriott

Hotele i restauracje

12.

Belcorp

Handel detaliczny

13.

Scotiabank

Usługi finansowe i ubezpieczenia

14.

Autodesk

Technologie informatyczne

15.

Cisco

Technologie informatyczne

16.

Atento

Usługi profesjonalne

17.

Diageo

Wytwarzanie i produkcja

18.

Accor

Hotele i restauracje

19.

Hyatt

Hotele i restauracje

20.

Mars

Wytwarzanie i produkcja

21.

Cadence

Technologie informatyczne

22.

Hilti

Wytwarzanie i produkcja

23.

EY

Usługi profesjonalne

24.

H&M

Handel detaliczny

25.

Novo Nordisk

Biotechnologia i przemysł farmaceutyczny

Źródło: informacja prasowa http://www.becomms.pl/