To cel rządowego projektu ustawy o pracy na morzu. Posłowie rozpoczną nad nim pracę jeszcze dziś. Projekt m.in. wdraża Konwencję o pracy na morzu (MLC), która weszła w życie 20 sierpnia 2013 r.

Konwencję MLC ratyfikowało 66 państw, w tym państwa OECD, jak np. Australia, Japonia oraz Kanada. Konwencja MLC wprowadza minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich, zapewniające m.in. przestrzeganie praw człowieka i obywatela. Zgodnie z konwencją, Polska „jako państwo bandery” zobowiązuje się do inspekcji i monitorowania usług pośrednictwa pracy marynarzy, a jako „państwo portu” – do przeprowadzania inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statkach innych bander zawijających do polskich portów.

Nowe przepisy dotyczą statków przeznaczonych lub używanych do prowadzenia działalności gospodarczej – statki rybołówstwa morskiego będą im podlegać tylko w pewnym zakresie. Nie będą one obejmować jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji oraz statków żeglugi śródlądowej.

Na statku będą mogły pracować osoby, które ukończyły 18 lat. Dopuszczalne będzie zatrudnienie osoby powyżej 16 lat, np. ucznia szkoły morskiej w celu zdobycia praktyki w zawodzie, zgodnie z programem nauczania szkoły.

Umowy o pracę marynarzy będą – jak dotychczas – zawierane na: stałe (czas nieokreślony), na kilkumiesięczne kontrakty (umowy na czas określony) oraz na czas podróży morskiej. Marynarz na statku będzie mógł pracować maksymalnie 14 godzin w każdym okresie 24-godzinnym oraz 72 godziny w okresie siedmiodniowym. Dla młodocianych normą będzie praca nie dłuższa niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo.

Armator będzie musiał zapewnić m.in. pomieszczenia mieszkalne i higieniczno-sanitarne spełniające warunki określone w Konwencji oraz bezpłatne wyżywienie odpowiedniej jakości i wodę pitną. W trakcie zatrudnienia na statku koszty opieki zdrowotnej będzie ponosił armator. Wprowadzono też przepisy dotyczące zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w okresie, gdy marynarze nie będą związani stosunkiem pracy.

Nowym rozwiązaniem będzie możliwość wniesienia przez marynarza skargi na warunki pracy i życia na statku. Skarga może być wnoszona do bezpośredniego przełożonego, kapitana statku lub inspektora Inspekcji Państwa Bandery lub Inspekcji Państwa Portu.

Projekt dotyczy też kar pieniężnych lub grzywny za wykroczenia przeciwko prawom marynarzy lub osób poszukujących pracy na statkach morskich. W projekcie uregulowano też niektóre kwestie związane z pracą na statkach rybackich, statkach pełniących wyłącznie specjalną służbę państwową oraz na statkach szkolnych, w aspekcie zawierania stosunku pracy (marynarska umowa o pracę), czasu pracy, wynagrodzenia za pracę oraz ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy.

Rząd przyjął projekt 23 czerwca 2015 r. Do Sejmu wpłynął on 7 lipca 2015 r., a 9 lipca tego roku skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu. Do prezentowania stanowiska Rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Infrastruktury i Rozwoju.

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 21 lipca 2015 r.