Komisja ds. Kontroli Państwowej na posiedzeniu 8 października br. w siedzibie Sejmu przyjęła informacje Państwowej Inspekcji Pracy o wynikach kontroli przestrzegania przepisów prawa wobec pracowników tymczasowych oraz w podmiotach leczniczych.
Członkowie Komisji zapoznali się z dwoma materiałami przygotowanymi przez Główny Inspektorat Pracy. Dyrektor Departamentu Legalności Zatrudnienia GIP Jarosław Leśniewski poinformował, że inspektorzy pracy przeprowadzili w roku ubiegłym 163 kontrole w agencjach pracy tymczasowej i 186 kontroli u pracodawców użytkowników. Ujawnili różnego rodzaju nieprawidłowości w zakresie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
W agencjach pracy tymczasowej najczęściej wykazywano uchybienia w zakresie sporządzania na piśmie uzgodnień między agencją pracy tymczasowej a pracodawcą użytkownikiem, dotyczących warunków pracy tymczasowej. Nieprzestrzeganie przepisów w zakresie wypłaty pracownikom tymczasowym wynagrodzeń lub innych świadczeń ze stosunku pracy stwierdzono w co czwartej kontrolowanej agencji.
Z praktyki organów Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że agencje pracy tymczasowej, jak i przedsiębiorcy korzystający z pracy pracowników tymczasowych jako pracodawcy użytkownicy, stosują różne – nie zawsze zgodne z prawem – rozwiązania, które nie sprzyjają stałemu zatrudnieniu osób wykonujących pracę tymczasową. Jednym z nich jest zjawisko polegające na tym, że jeden pracownik tymczasowy kierowany jest do tego samego pracodawcy użytkownika po kolei przez kilka agencji pracy tymczasowej przez okres dłuższy niż wskazany w art. 20 ustawy. Stwarza to możliwość znacznego wydłużenia zatrudnienia tymczasowego pracownika u jednego pracodawcy użytkownika.
O wynikach kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy w podmiotach leczniczych w 2013 r. mówiła Anna Martuszewicz, wicedyrektor Departamentu Prawnego GIP. W 2013 r. przeprowadzono 292 kontrole w 291 podmiotach wykonujących działalność leczniczą. Spośród nich 135 podmiotów prowadziło działalność w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne szpitalne i inne niż szpitalne, pozostałe zaś – działalność w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne. Inspektorzy pracy stwierdzili w 66% kontrolowanych podmiotów nieprawidłowości w zakresie regulaminu pracy, układu zbiorowego pracy bądź obwieszczenia.
Kontrolując przestrzeganie przepisów o czasie pracy, inspektorzy ujawnili w 100 podmiotach, niezachowanie obowiązującej pracowników dobowej normy czasu pracy. Stwierdzono, że 885 pracowników przepracowało łącznie 61.657 godzin powyżej obowiązującej ich normy dobowej czasu pracy. W 63 podmiotach leczniczych w większości prowadzących działalność w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia szpitalne, inspektorzy ujawnili nieprawidłowości związane z niezachowaniem obowiązującej pracowników tygodniowej normy czasu pracy. Stwierdzono, że 1216 pracowników przepracowało łącznie 61.653 godziny powyżej przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy. Ujawniono również przypadki zatrudniania pracowników objętych skróconą normą czasu pracy (tj. lekarzy radiologów, techników rtg) powyżej obowiązującej ich przeciętnej normy tygodniowej czasu pracy tj. 25 godzin.
Przeprowadzone kontrole potwierdzają konieczność postulowanych w latach ubiegłych zmian legislacyjnych, tj.: stworzenia prawnego mechanizmu eliminującego możliwość wykonywania pracy w tym samym podmiocie leczniczym na podstawie różnych stosunków prawnych, bez zachowania prawa do wypoczynku oraz jednoznacznego wskazania w ustawie o działalności leczniczej, że czas pozostawania w gotowości do udzielania świadczeń zdrowotnych nie może naruszać prawa do odpoczynku.
Źródło: www.pip.gov.pl, stan z dnia 10 października 2014 r.