•  Efektywność pracownika
  •  Wiedza, kwalifikacje i umiejętności
  • Potencjał pracownika.
  • staż pracy w firmie,
  • staż zawodowy ogółem,
  • wiek,
  • wykształcenie,
  • doświadczenie zawodowe,
  • kwalifikacje formalne,
  • umiejętności,
  • mobilność,
  • dalsze możliwości zawodowe,
  • stanowiska obecnie zajmowane przez osoby zwalniane.
  • podaż na pracowników,
  • ilość firm poszukujących pracowników na lokalnym rynku pracy
  • o podobnym profilu działalności
  •  o innych profilach działalności, do których można przyuczyć zwalnianych
  • w przypadku mobilnych pracowników : ilość firm ogółem na rynku pracy poszukujących pracowników.
  1. wyznaczenie celu i zakresu zwolnień,
  2. wytypowanie grupy pracowników do zwolnienia,
  3. formalne przygotowanie zwolnień,
  4. ustalenie harmonogramu zwolnień i harmonogramu działań firmy m.in. akcja komunikacyjna, działania outplacementowe,
  5. ewentualny wybór firmy doradczej do outplacementu,
  6. szkolenie dla kadry kierowniczej w zakresie komunikowania zwolnień, przeprowadzania rozmów z pracownikami zwalnianymi i pozostającymi,
  7. szkolenia dla zwalnianych w zakresie poruszania się na rynku pracy,
  8. warsztaty dla zwalnianych w zakresie autoprezentacji,
  9. akcje informacyjne na temat lokalnego rynku pracy,
  10. wsparcie indywidualne dla kadry kierowniczej w zakresie wyboru dalszej drogi zawodowej,
  11. warsztaty grupowe w zakresie możliwości zawodowych dla pracowników wykonawczych,
  12. szkolenia merytoryczne zgodne z preferencjami zawodowymi pracowników (kadra kierownicza i stanowiska wykonawcze),
  13. indywidualne porady psychologa w zakresie dostosowania się do nowej sytuacji,
  14. informowanie o przebiegu outplacementu wśród zwalnianych i pozostających pracowników,
  15. aktywne poszukiwania pracy na rzecz zwalnianych,
  16. zakończenie stosunku pracy ze zwalnianymi,
  17. zakończenie i rozliczenie programu outplacementu.
     
  • monitorowanie przebiegu programu, w szczególności gdy w proces zaangażowana jest firma doradcza
  • informowanie o jego przebiegu pracowników zwalnianych, kadry kierowniczej oraz pracowników pozostających w firmie
  • włączenie z głosem doradczym reprezentacji pracowników (m.in. związków zawodowych, rady      pracowników, społecznego inspektora pracy, osób powszechnie lubianych i poważanych).