Outplacement - jak firma może przygotować się do zwolnienia pracownika
Konieczność zwalniania pracownikw jest najtrudniejszym zadaniem personalnym. Jest to moment trudny przede wszystkim dla pracownika pozostającego bez pracy, ale rwnież dla jego przełożonych, tracących ważną osobę z zespołu i wspłpracownikw tracących kolegę. Dla służb personalnych będących wykonawcą decyzji o zwolnieniu, jest to moment zderzenia się z koniecznością zapewnienia interesw pracodawcy przy jednoczesnym zachowaniu jego pozytywnego wizerunku i zachowaniu dobrych relacji interpersonalnych zarwno wśrd odchodzących jak i pozostających w firmie osb.
-
Efektywność pracownika
-
Wiedza, kwalifikacje i umiejętności
- Potencjał pracownika.
- staż pracy w firmie,
- staż zawodowy ogółem,
- wiek,
- wykształcenie,
- doświadczenie zawodowe,
- kwalifikacje formalne,
- umiejętności,
- mobilność,
- dalsze możliwości zawodowe,
- stanowiska obecnie zajmowane przez osoby zwalniane.
- podaż na pracowników,
- ilość firm poszukujących pracowników na lokalnym rynku pracy
- o podobnym profilu działalności
-
o innych profilach działalności, do których można przyuczyć zwalnianych
- w przypadku mobilnych pracowników : ilość firm ogółem na rynku pracy poszukujących pracowników.
- wyznaczenie celu i zakresu zwolnień,
- wytypowanie grupy pracowników do zwolnienia,
- formalne przygotowanie zwolnień,
- ustalenie harmonogramu zwolnień i harmonogramu działań firmy m.in. akcja komunikacyjna, działania outplacementowe,
- ewentualny wybór firmy doradczej do outplacementu,
- szkolenie dla kadry kierowniczej w zakresie komunikowania zwolnień, przeprowadzania rozmów z pracownikami zwalnianymi i pozostającymi,
- szkolenia dla zwalnianych w zakresie poruszania się na rynku pracy,
- warsztaty dla zwalnianych w zakresie autoprezentacji,
- akcje informacyjne na temat lokalnego rynku pracy,
- wsparcie indywidualne dla kadry kierowniczej w zakresie wyboru dalszej drogi zawodowej,
- warsztaty grupowe w zakresie możliwości zawodowych dla pracowników wykonawczych,
- szkolenia merytoryczne zgodne z preferencjami zawodowymi pracowników (kadra kierownicza i stanowiska wykonawcze),
- indywidualne porady psychologa w zakresie dostosowania się do nowej sytuacji,
- informowanie o przebiegu outplacementu wśród zwalnianych i pozostających pracowników,
- aktywne poszukiwania pracy na rzecz zwalnianych,
- zakończenie stosunku pracy ze zwalnianymi,
- zakończenie i rozliczenie programu outplacementu.
- monitorowanie przebiegu programu, w szczególności gdy w proces zaangażowana jest firma doradcza
- informowanie o jego przebiegu pracowników zwalnianych, kadry kierowniczej oraz pracowników pozostających w firmie
- włączenie z głosem doradczym reprezentacji pracowników (m.in. związków zawodowych, rady pracowników, społecznego inspektora pracy, osób powszechnie lubianych i poważanych).