Konferencje, branżowe eventy, bankiety i śniadania biznesowe – networking w Polsce staje się w ostatnich latach coraz bardziej popularną formą wymiany zasobów i tworzenia sieci własnych kontaktów. Coraz mniejszą rolę w różnych branżach odgrywają jednak skostniałe związki i organizacje zawodowe, za to coraz większą – prężne i aktywnie integrujące się społeczności, skupiające ekspertów i profesjonalistów. Właśnie taką inicjatywą jest istniejąca od dziewięciu lat questus academy, która liczy w całej Polsce kilkuset członków.
Od certyfikatu do społeczności marketerów
Możliwość nawiązania kontaktów biznesowych, wymiana doświadczeń, ale nade wszystko inspirowanie siebie nawzajem. Oto cele, jakie stawiamy sobie, tworząc tę społeczność mówi prof. Robert Kozielski, jeden z twórców questus academy, czyli społeczności marketerów związanej z The Chartered Institute of Marketing w Polsce.
– Trudno nazwać nas jakąś bardzo oficjalną czy formalną grupą. Nie tworzymy osobnej organizacji czy stowarzyszenia. Naszą ideą było zintegrowanie środowiska polskich uczestników i absolwentów programów szkoleniowych realizowanych w Polsce na licencji brytyjskiego The Chartered Institute of Marketing. Udało nam się to całkiem nieźle i dziś jesteśmy jedną z największych społeczności zrzeszających menedżerów i ekspertów marketingu w kraju – opowiada prof. Robert Kozielski, na co dzień wykładowca Uniwersytetu Łódzkiego, ale też prezes firmy questus, która jest Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym The Chartered Institute of Marketing (CIM) w Polsce.
Wiedza, atmosfera i relacje
Profesor Robert Kozielski podkreśla, że questus academy opiera się na trzech filarach. Są to: wiedza, atmosfera i relacje.
Wiedza, bo w świecie biznesu i marketingu wszystko zmienia się w zawrotnym tempie. Trendy, technologie, zachowania konsumentów, innowacyjne rozwiązania – aby dotrzymać kroku rynkowi, trzeba być na bieżąco. Spotkania questus academy są zazwyczaj takim inspiracyjnym kompendium aktualnej wiedzy.
Atmosfera – bo przecież nikt nie ma ochoty wychodzić z pracy po to, żeby iść do pracy. Stąd spotkania, choć zazwyczaj odbywają się w wyszukanych miejscach o wysokim standardzie, mają charakter raczej półformalny. Wszyscy mówią sobie po imieniu, a rozmowy i dyskusje mają wręcz przyjacielski klimat. Jest prestiżowo, ale nie ma tu miejsca dla pompy i zadęcia.
Wreszcie relacje, które są istotą tych spotkań i sensem dążenia do integracji środowiska.
– Nie umiem już policzyć biznesów, które urodziły się podczas rozmów na naszych warsztatach – śmieje się prof. Robert Kozielski.
Który z tych elementów jest najważniejszy?
– Na to pytanie nie da się arbitralnie odpowiedzieć – mówi Joanna Płuciennik, która opiekuje się społecznością i jej członkami. – Tu każdy ma indywidualne potrzeby. Jedni cenią sobie to, że mogą być na bieżąco z aktualną wiedzą, trendami czy innowacyjnymi rozwiązaniami. Inni otwarcie przyznają, że liczą się dla nich kontakty. Atmosfera, jaką staramy się stworzyć na naszych spotkaniach, sprawia jednak, że nie są to tylko suche, powierzchowne relacje. Dajemy tym ludziom szansę na to, by mogli słuchać siebie nawzajem, dostrzec wartość drugiego człowieka, porozmawiać na nieformalnym gruncie, a wręcz zaprzyjaźnić się. To jest nieoceniona wartość dodana do tych najbardziej praktycznych korzyści – dodaje.
Moc inspiracji i super skład ekipy
„Wielkie dzięki, to, co tworzycie jest unikalne”, „Dziękuję za moc inspiracji i super skład ekipy :)”, „Właśnie skończyłam odsypianie tych trzech dni i dwóch nocy :)) i już tęsknię ;)) było super, dzięki ogromne”, „Było super, jakie tematy na następne spotkanie?”, „Inspirujący wieczór jak zwykle z questus. Rozwój biznesu w Azji Płd.-Wsch. ma spory potencjał, utwierdziłam się, że warto wykorzystać własne doświadczenia i przekuć na realne zyski” – to tylko niektóre z komentarzy uczestników zamieszczane na Facebooku po spotkaniach questus academy.
Społeczność wciąż rośnie razem z liczbą polskich uczestników i absolwentów certyfikowanych programów The Chartered Institute of Marketing (CIM).
– Nasze programy, głównie Diploma in Professional Marketing, to takie MBA w marketingu. Skierowane są do średniej kadry zarządzającej marketingiem. Dyplom, jaki można uzyskać po zdaniu egzaminów, jest uznawany na całym świecie, bo też CIM jest najstarszą i największą międzynarodową organizacją w branży marketingu – tłumaczy Martyna Świetlik, która koordynuje realizację programów szkoleniowych w firmie questus. – Program Diploma in Professional Marketing trwa rok. Przez ten czas uczestnicy mają czas, żeby zżyć się ze sobą i zaprzyjaźnić. Akademia jest dla nich szansą na podtrzymanie tych znajomości i nawiązanie kolejnych – dodaje. Jak dotąd programy CIM w questusie ukończyło 600 osób.
Jeszcze do niedawna droga do questus academy wiodła głównie przez program CIM – uczestnicy w trakcie zajęć dowiadywali się, że przy Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym działa także społeczność. Teraz bywa i tak, że na uczestnictwo w programach CIM decydują się osoby, które zaczęły od spotkań z questus academy. Do społeczności dołącza coraz więcej osób spoza uczestników. Trafiają tu przez rekomendacje. Od innych dowiadują się, że spotkania są wartościowe i można spotkać ciekawych ludzi o podobnych zainteresowaniach zawodowych, ale też o niezwykle szerokich horyzontach. W questus academy nie brakuje osób z najwyższych stanowisk dużych firm, dyrektorów marketingu w korporacjach, jak też uznanych ekspertów i specjalistów.
Nadążyć za zmianami
Tym, co napędza społeczność, jest głód wiedzy i rozwoju.
– Kiedyś zdefiniowaliśmy sobie uczestników naszych spotkań jako osoby, które mają „poznawcze ADHD”. Są oni niesamowicie ciekawi świata, otwarci na nowości. Nie potrafią stać w miejscu, rozwój jest dla nich jak adrenalina – uważa prof. Robert Kozielski i dodaje, że w tej branży takie cechy osobowości sprzyjają osiąganiu sukcesów.
– Żyjemy w czasach pośpiechu i nieustającej zmiany. Na rynku wygrywają firmy, ale też jednostki, które najszybciej potrafią dostrzec kierunek zmian, dostosować się do nich, a czasem wręcz je wyprzedzić. My wspieramy ich dążenia poprzez aktualną wiedzę: najświeższe wyniki badań, metody i narzędzia, wskazywanie na wschodzące trendy. Prawda jest taka, że przy obecnym rozwoju technologii, mediów społecznościowych i przy rosnącej mobilności oblicze marketingu zmienia się z roku na rok.
Zmiany dotyczą też szkoleń Diploma in Professional Marketing. Już od jesieni prowadzone będą w zmienionej formule, na podstawie nowych wytycznych CIM. Program będzie składał się z czterech modułów tematycznych: Strategy Marketing, Mastering Metrics, Digital Strategy i Driving Innovation.
– Zmiany w sylabusie CIM są naturalną konsekwencją tego, co obserwujemy – ocenia prof. Kozielski. – Strategia i zarządzanie marketingiem to, tak jak dotychczas, główna oś programu. Coraz większy nacisk kładzie się jednak na pomiar efektywności marketingu. Czasy, kiedy mówiło się, że połowa budżetu marketingowego została zmarnowana, ale nie wiadomo która, odeszły w przeszłość razem z kryzysem oraz rozwojem nowoczesnych technologii umożliwiających zaawansowane pomiary. Coraz większą rolę odgrywa marketing internetowy i mobilny, a tym, co najsilniej buduje przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw, jest ich innowacyjność – tłumaczy.
Kolejna zmiana dotyczy także tego, że niekoniecznie trzeba będzie od razu przystępować do całego programu Diploma in Professional Marketing – od jesieni 2014 r. będzie można uczestniczyć w pojedynczych modułach i otrzymać tzw. award, czyli dokument poświadczający zdanie egzaminu właśnie z wybranego bloku tematycznego.
Start najbliższych edycji programu Diploma in Professional Marketing jest zaplanowany na 17 października w Poznaniu i 21 listopada w Warszawie. Na początku 2015 r. ruszą kolejne grupy – najprawdopodobniej w Krakowie, Łodzi i Trójmieście.
Inspiracje i dobre praktyki
Społeczność questus academy spotyka się kilka razy do roku: dwa razy na trzydniowych warsztatach strategicznych, dwa razy na tzw. spotkaniach Best Practice w Warszawie, a także na spotkaniach integracyjnych w każdym z miast, gdzie prowadzone są programy CIM.
Warsztaty strategiczne mają charakter głównie inspiracyjny – ich tematyka dotyczy najbardziej aktualnych trendów i nowych metod działania w marketingu i biznesie. Jako prowadzący są zapraszani eksperci zarówno związani ze światem nauki, jak i biznesu, a także autorzy najciekawszych koncepcji i rozwiązań.
Best Practice ma z kolei formułę popołudniowo-wieczornego spotkania, podczas którego kluczowym punktem programu jest wystąpienie tajemniczego gościa – jego nazwisko do samego końca pozostaje nieznane. W tej roli występują założyciele bądź szefowie firm, które osiągnęły szczególny sukces rynkowy. Ich opowieść jest przyczynkiem do dalszych rozmów i dyskusji na temat dobrych praktyk i źródeł sukcesu firm i organizacji na rynku. W gronie firm-bohaterów spotkań Best Practice w ostatnich latach znalazły się m.in.: mBank, RMF FM, Aflofarm, Onet, Atlas, Brand24 czy grupa Human Touch – właściciel m.in. marki mebli VOX i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Dotychczas udało się zorganizować już 18 edycji Warsztatów Strategicznych i 22 spotkania Best Practice. W wydarzeniach tych jednorazowo bierze udział kilkadziesiąt osób, ale w sumie questus academy cieszy się gronem około 300–400 aktywnych uczestników.
– Nasza społeczność, choć ma w nazwie słowo „akademia”, nie jest szkołą. To nie jest kurs marketingu, bo wszyscy ci ludzie marketing mają w małym palcu. Ja sam mógłbym się wiele nauczyć od każdej z osób, która gości na naszych spotkaniach i warsztatach. Ale wszyscy oni wiedzą, że nieustanny rozwój jest nieodzowny, dlatego tutaj jesteśmy. Siłą questus academy jest wzajemne inspirowanie się i dzielenie dobrymi praktykami – przekonuje prof. Robert Kozielski.
Agata Mardosz
jest menedżerem projektu Learning Solutions w Questus. Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim i psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.
Podczas tegorocznych Rozwiązań HR prof. Robert Kozelski przedstawi najnowsze trendy na temat przwództwa, kultury organizacyjnej oraz wspóczesnej roli dzałów HR - Szczypta marketingu: kultura organizacyjna i lider - przewaga konkurencyjna 3.0. Nowy (?) wymiar konkurowania w nowych (?) czasach.
Rozwiązania HR, 22 października, Warszawa
zarezerwuj miejsce!
Szczegóły na stronie: http://konferencja.abc.com.pl/rozwiazaniahr/