Obowiązek zawiadomienia przełożonego o wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego

O zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego pracownik ma obowiązek ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, a następnie niezwłocznie zawiadomić przełożonego. Obowiązek ostrzeżenia współpracowników o grożącym niebezpieczeństwie to skodyfikowany, pierwotny odruch ostrzegania drugiego człowieka przed zagrożeniem.

Przepis art. 211 pkt 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) ma charakter celowy, zmierzający do ciągłego zwracania uwagi przez pracowników, w szczególności wykonujących pracę w miejscach publicznych, na zagrożenia powstające w związku z wykonywaną przez nich pracą dla osób postronnych.

W przypadku niemożności powiadomienia przełożonego, w razie pożaru należy ewentualnie wyłączyć zasilanie budynku w energię elektryczną i odciąć dopływ gazu oraz zaalarmować straż pożarną. Pracownik powinien też podjąć próbę ugaszenia powstającego pożaru za pomocą podręcznego sprzętu gaśniczego. Jak podpowiadają strażacy, szansa na ugaszenie pożaru podręczną gaśnicą istnieje wtedy, gdy płomień pożaru nie przekracza wysokości człowieka. Trzeba też pamiętać, że pojemność gaśnicy pozwala na jej używanie jedynie przez kilkanaście do kilkudziesięciu sekund. Jeżeli na miejscu pożaru zjawia się straż pożarna, wówczas obowiązuje zasada podporządkowania się poleceniom kierującego akcją ratowniczo-gaśniczą. W przypadku zaistnienia wypadku trzeba udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy i w razie potrzeby wezwać pogotowie ratunkowe. W przypadku powstania awarii należy natychmiast zatrzymać pracę maszyny lub urządzenia, np. wyłączyć je spod napięcia, a następnie powiadomić przełożonego.

Edward Kołodziejczyk

Data publikacji: 29 stycznia 2013 r.