Zdaniem Pracodawców RP nowelizacja ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, która weszła w życie 11 lutego 2012 r. ułatwi karanie niekompetentnych urzędników.

Eksperci Pracodawców RP podkreślają, że „możliwość ukarania osób rzeczywiście odpowiedzialnych za naruszenia przy wydatkowaniu środków publicznych wymusza na urzędnikach dyscyplinę. Do tej pory winne osoby rzadko ponosiły odpowiedzialność. W połączeniu z wchodzącym niedługo w życie obowiązkiem prowadzenia metryki dla każdej sprawy, nowe zasady odpowiedzialności zmierzają do zwiększenia skuteczności i transparentności administracji oraz racjonalności wydatków”. Zaznaczają oni, że „Za złamanie dyscypliny finansów publicznych odpowie kierownik jednostki sektora finansów publicznych, jeśli nie wykonał należycie obowiązków w zakresie kontroli zarządczej i w rezultacie doszło np. do uszczuplenia wpływów danej jednostki sektora finansów publicznych czy niewykonania w terminie jej zobowiązań”. Wprowadzona nowelizacja przewiduje także zmiany kary finansowej dla urzędników, obniżono bowiem jej wysokość minimalną w celu zachęcenia komisji orzekających do częstego stosowania tej kary. Winny urzędnik może być ukarany również zakazem pełnienia funkcji związanej z dysponowaniem środkami publicznymi, upomnieniem lub naganą.

Źródło: www.pracodawcyrp.pl, stan z dnia 14 lutego 2012 r.