Rewolucja cyfrowa dotyczy życia każdego konsumenta i biznesu na całym świecie - podkreśla Michał Młynarczyk, Managng Director Hays Poland / CEE i dodaje - w rezultacie, niemal każda firma opracowuje strategię cyfrową, wymagającą od pracowników kompetencji informatycznych.

Począwszy od prezesów oceniających stopień zagrożenia przestępczością w cyberprzestrzeni, po osoby pracujące w marketingu – biegłość w świecie technologii cyfrowych stała się koniecznością.
 
Kolejnym przykładem wykorzystania nowoczesnych technologii jest stopniowe odejście od tradycyjnej, telefonicznej obsługi klienta przez call center – zamiast tego, coraz częściej odbywa się czat na żywo z konsultantem, który wchodzi w interakcje z klientami online i na social media. Ponadto, zamiast tradycyjnych prognoz sprzedaży, które opierały się na intuicji przedstawicieli handlowych, coraz częściej używa się big data, by stworzyć bardziej dokładne prognozy.
 
Obecnie menedżerowie potrzebują cyfrowych ekspertyz, by być w stanie zdobyć komplet niezbędnych informacji, odpowiednio je przetworzyć, ocenić ich wagę a następnie przyjąć strategię realizacji planów.
 
Dlatego też system edukacji powinien odpowiednio reagować na przebiegającą na naszych oczach cyfrową rewolucję. Na przykład od jesieni 2015 r., Wielka Brytania, jako pierwszy kraj na świecie, wprowadzi w szkole obowiązkowe zajęcia programistyczne dla dzieci w wieku od 5 do 16 lat. Również w Polsce, podjęcie  takiego działania byłoby niezwykle pożądane – mówi Michał Młynarczyk dodając – to konieczne, jeśli chcemy wychować kolejne pokolenie ekspertów.
 
Porady dla szukających pracy
 
Osoby poszukujące pracy powinny stale doskonalić swoje umiejętności cyfrowe. Zdaniem ekspertów, bez względu na wykonywany zawód lub branżę firmy powinny być zainteresowane rozwojem w zakresie kompetencji cyfrowych swoich pracowników.
 
W każdej pracy odnajdujemy coraz więcej cyfrowych elementów – aplikacje zastępują tradycyjne prezentacje w programie PowerPoint, firmy generują dane zbierane za pośrednictwem social media, stale produkuje się treści do mediów elektronicznych.
 
Ze względu na szybkie tempo rozwoju technologicznego pracodawcy szukają na kandydatów, którzy są otwarci na zmiany i są w stanie dostosować się do stale zmieniającego się środowiska cyfrowego – bez względu na to, czy chodzi np. o dział marketingu, księgowości oraz logistyki. Zachodzące zmiany cyfrowe mają wpływ na wszystkie aspekty działalności biznesu, dlatego kandydaci muszą udowodnić, że są biegli w technologiach cyfrowych, na bieżąco z najnowszymi technologicznymi osiągnięciami związanymi z ich stanowiskami i specjalizacją, ponadto potrafią zaadoptować się do zachodzących zmian.
 
Wskazówki dla pracodawców
 
Dla pracodawców istotne jest, by oprócz obserwowania i podążania za trendami w cyfrowym świecie, starać się diagnozować słabości organizacji w danym obszarze i inwestować w talenty zdolne do kreowania nowych trendów. Oznacza to, że warto rekrutować osoby potrafiące tworzyć strategie cyfrowe.

Rzeczywistość cyfrowa daje nam wszystkie zalety, jakie niesie szybki postęp technologiczny umożliwiając biznesowi natychmiastowe dotarcie do ludzi z całego świata - mówi Michał Młynarczyk i dodaje - Na przykład w Hays możemy porównać setki tysięcy życiorysów kandydatów w wielu krajach w jednej chwili.

Postęp nie byłby jednak możliwy bez umiejętności obsługi nowoczesnych technologii. Wyzwaniem dla biznesu jest znalezienie odpowiednich osób i rozwijanie ich umiejętności tak, by zawsze były na bieżąco z pojawiającymi się tendencjami – powiedział Michał Młynarczyk.
 
Powyższe zagadnienia zostały opisane szerzej w najnowszym Hays Journal - ukazującym się dwa razy w roku magazynie dotyczącym zagadnień HR i rekrutacji.