Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to dla 88 proc. firm doskonała okazja do obdarowania swoich pracowników. To dobra wiadomość dla ponad 14 mln aktywnych zawodowo Polaków, którzy mogą w tym roku otrzymać świąteczny prezent od swojego szefa. Najbardziej pożądanymi upominkami są bony i kupony podarunkowe, które chciałoby znaleźć pod choinką aż 55 proc. zatrudnionych.
Czytaj: Świąteczne upominki dla pracowników mogą być wolne od składek ZUS
Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to dla prawie 9 na 10 pracodawców w Polsce doskonała okazja, by nagrodzić pracowników, a także dobry wstęp do tworzenia długofalowego programu motywacyjnego. Skoro firmy inwestują już pieniądze i czas, by budować lojalność oraz kreować pozytywną atmosferę w miejscu pracy, warto wiedzieć, jakich upominków oczekują sami zatrudnieni. Bowiem tylko odpowiednio dobrany, czyli trafiony prezent, przyniesie zakładany rezultat, jakim w długim okresie jest większa efektywność w pracy i zwiększanie zaangażowania.
O czym marzą pracownicy?
Wyniki badania „O czym marzą Polacy na święta?”, przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, jednoznacznie wskazują, że wśród świadczeń pozagotówkowych, najpopularniejszym gwiazdkowym prezentem są bony i kupony podarunkowe – wybiera je 55 proc. badanych. Wysoko w rankingu atrakcyjnych prezentów znalazło się także dofinansowanie sportu i rekreacji, które wybrało 31 proc. ankietowanych, a zdaniem 29 proc. pracowników wymarzonym upominkiem jest dofinansowanie kultury w postaci biletów do kina, teatru czy wejściówek na koncerty. 30 proc. badanych chętnie skorzystałoby również z dodatkowego dnia płatnego urlopu. Taka postawa doskonale wpisuje się w obecny w zarządzaniu zasobami ludzkimi trend dążenia do zachowywania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym pracowników. Badanie wykazało również, że troje na czworo ankietowanych (73 proc.) nie ma wpływu na otrzymywane świadczenia. Tymczasem aż 90 proc. z nich chciałoby mieć większy wpływ na wybór świadczeń.
Dowiedz się więcej z książki | |
Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników
|
Zespoły stają się coraz bardziej różnorodne, zarówno pod kątem wieku, jak i doświadczenia czy zainteresowań, trudno więc dla wszystkich wprowadzić te same prezenty i oczekiwać podobnych efektów motywacyjnych. Warto zatem inwestować w takie rozwiązania jak kupony czy karty podarunkowe, które to właśnie pracownikowi pozostawiają decyzję i wybór wymarzonego prezentu. W ten sposób firmy zwiększają efekt motywacyjny podarunków, a tym samym w bardziej optymalny sposób wykorzystują przeznaczony na nie budżet. – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników w Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.
Nietrafione prezenty
Wyniki badania pokazują, że firmy wciąż nie myślą o prezentach przez pryzmat potrzeb i oczekiwań swoich pracowników. Rankingi najczęściej wręczanych przez pracodawców upominków świątecznych oraz tych faktycznie przez zespół pożądanych, wciąż mają wiele rozbieżności. Większość badanych nie otrzymuje świadczeń pozapłacowych lub są to prezenty nietrafione – niezgodne z oczekiwaniami. Bony i kupony podarunkowe – najbardziej pożądane na Święta Bożego Narodzenia – zaoferowało w ubiegłym roku 28 proc. firm. A o takie formy upominków jak: dofinansowanie sportu czy kultury zadbało jedynie odpowiednio 8 i 6 proc. organizacji. Firmy chętnie wręczają za to paczki świąteczne (17 proc.) i traktują jako prezent imprezy integracyjne organizowane dla pracowników (13 proc.).
Przeczytaj: Symboliczne prezenty dla pracowników z okazji świąt
Pracownicy najchętniej znaleźliby pod firmową choinką kupon lub kartę podarunkową. Trudno się dziwić, bo przecież każdy z nas najlepiej wie, co jest nam obecnie najbardziej potrzebne. To jasny sygnał dla pracodawców, aby przed tegorocznymi świętami zadbali o wymarzone prezenty dla swoich pracowników, które pozytywnie wpłyną na wzrost zaangażowania, budowanie lojalności
i efektywną pracę zespołów.
Źródło: Sodexo Benefits and Rewards Services