W natłoku zadań, w garniturach, które ubieramy, wykonując swoje zadania, często zapominamy o tym, co powoduje, że działamy w taki, a nie inny sposób. Dlaczego np. łatwiej jest mi skupić się na zadaniach niż budowaniu relacji, dlaczego wiele zadań odkładam na tzw. ostatnią chwilę i ta adrenalina powoduje, że właśnie wtedy działam najbardziej efektywnie, dlaczego tak łatwo mówię o tym, co nie działa, a o pozytywnym feedbacku nie pamiętam…

Uzyskanie odpowiedzi na te pytania może otworzyć wiele drzwi i ułatwić proces coachingowy. Jednym ze źródeł, które pomagają znaleźć odpowiedź na te pytania, jest MBTI® – Myers Briggs Type Indicator – wskaźnik opracowany przez Ketherine Briggs i Izabell Myers na bazie koncepcji Karla Gustava Junga.
Możesz wybrać to, co robisz, ale nie możesz wybrać tego, co lubisz. To, co lubisz, to Twoje wrodzone preferencje, które według Junga stanowią potencjał osobowości.

MBTI® pomaga określić preferencje w czterech wymiarach funkcjonowania:
•    ekstrawersja–introwersja – zachowania, postawy i styl w obszarach: budowanie relacji, udziału w pracach zespołowych, podej-mowanie nowych wyzwań;
•    poznanie–intuicja – zarządzanie informacją, wyznaczenie celów i rozliczanie zadań;
•    myślenie–odczuwanie – podejmowanie decyzji, udzielanie informacji zwrotnych, motywowanie siebie i innych, wartości;
•    osądzanie–obserwacja – planowanie i organizowanie działań, realizacja projektów, wdrażanie i uczestnictwo w procesie zmian.

Wykorzystanie tej wiedzy ułatwia identyfikację mocnych i słabych stron, z którymi pracujemy w coachingu. Otwiera oczy na możliwe źródła niepowodzeń. Uczestnicy poznają swoje mocne strony, a przez identyfikację słabych szybciej tworzą plany doskonalenia – swoje osobiste strategie rozwoju.
Powszechnie wiadomo, że ludzie przychodzą do pracy do firmy, ale odchodzą od menedżerów, dlatego często coachowani szukają sposobów na poprawienie relacji na linii przełożony–podwładny. Poprzez zwiększenie samoświadomości i tego, w jaki sposób funkcjonują inni, zyskują zrozumienie różnorodności i uczą się korzystać z niej w konstruktywny sposób.

Menedżerowie, których wyzwaniem jest zbudowanie dobrego zespołu, często nie zdają sobie sprawy, jak mocno swoimi preferencjami modelują kulturę współpracy czy zachowania w zespole. Jeśli działają przez pryzmat swoich preferencji – tracą poważny potencjał i wtedy chcą coś z tym zrobić. Wielu coachowanych chce podnieść poziom swojej motywacji oraz wzmocnić poczucie własnej wartości. Poznanie własnych preferencji, z których żadna nie jest lepsza, bo każda ma swój potencjał, pomaga zaakceptować to, jacy jesteśmy i nasze naturalne skłonności. To z kolei oznacza więcej energii i motywacji do tego, co robimy, i skupianie się na tym, jak być efektywnym, a nie innym, dopasowanym.

Tak jak każdy członek zespołu ma określony typ osobowości, tak zespół jako zbiór po­siada typ osobowości, który z kolei może wskazać kierunki pracy w coachingu grupowym.
Coaching jest dla tych, którzy chcą coś zmienić, a zrozumienie swojego stylu działania jako jednego ze źródeł stanu obecnego -  może to ułatwić. Konsultant MBTI®, podobnie jak coach, nie powie, co jest dla nas najlepsze. Jego rolą jest pomóc klientowi odkryć siebie i ten styl zrozumieć. Co dalej – to już nasza decyzja.

Anna Łabuda
właściciel firmy szkoleniowej Institute of Development. Posiada 10-letnie doświadczenie menedżerskie w międzynarodowym środowisku i tytuł MBA w zakresie zarządzania strategicznego. Coach, mistrz NLP, certyfikowany trener biznesu i konsultant MBTI®.

Artykuł pochodzi z lutowego numeru Personel Plus