Dzięki lekturze numeru zyskają Państwo wskazówki jak rozpoznawać emocje i jakie może mieć to przełożenie na procesy rekrutacyjne, oceny i inne procesy biznesowe. Na nasze pytania w tym obszarze odpowiada Cliff Lansley – CEO Paul Ekman International. Dowiedzą się Państwo również jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika-rodzica, i jak będzie wyglądała przyszłość coachingu. Tylko w „Personelu Plus” przeczytają Państwo jak wygląda rynek pracy z perspektywy pięciu lat badań Bilansu Kapitału Ludzkiego oraz w jaki sposób kształtować systemy motywacyjne dla kadry menedżerskiej (przedstawiamy wyniki badania „Motywacje menedżerów 2015”). W dziale „HRM” polecamy lekturę artykułu przedstawiającego jakie umiejętności i kompetencje powinien mieć lider przyszłości i na co zwrócić uwagę budując w organizacji przywództwo. Jakie trendy będą wpływać na organizacje i kształtować styl zarządzania oraz jakie są grzechy główne nieskutecznych liderów. Z działu „Edukacja i rozwój” dowiedzą się Państwo dlaczego należy zmienić podejście do polityki kadrowej, szykować się do wojny o talenty i jak nie wpaść w chorobę „produktu idealnego”. Przedstawimy również jak skutecznie przeprowadzić spółkę przez transformację z firmy rodzinnej w korporację, radzić sobie z wyzwaniami tego procesu i na czym budować efektywność organizacji – wszystko to w studium przypadku ENEL-MED.
W dziale „Prawo” rozwiewamy wątpliwości związane z zastosowaniem obowiązujących od kwietnia b.r. przepisów upraszczających zasady kierowania nowych pracowników na wstępne badania lekarskie. Podpowiadamy czy zatrudnianie pracowników będzie tańsze. Czytelnicy poznają również odpowiedzi na pojawiające się na co dzień w obszarze stosowania przepisów prawa pracy pytania.
W dziale „Nowości” znajdą zaś Państwo wybrane przez redakcję najciekawsze pozycje książkowe z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi i rozwoju, które ukazały się ostatnio na rynku oraz krótką ich recenzję.

Zapraszam na stronę Personelu Plus: www.czasopisma.abc.com.pl/pplus/
oraz do zapoznania się ze spisem treści!

Personel Plus można nabyć w salonach Empik, kioskach Ruchu oraz na stronie www.profinfo.pl/hr-kadry/wynagrodzenia/p,personel-plus-hrm-szkolenia-rekrutacja-prenumerata-2012,39349.html#40152321

Spis Treści:

Dział: Temat numeru

Czynnik przewagi konkurencyjnej organizacji


Na początku lat 80. XX w. przeprowadzono badania w ponad 50. amerykańskich firmach, które odnosiły sukcesy rynkowe.
Chciano ustalić, co stanowi źródło sukcesu tych firm. Odpowiedzią okazała się być unikalna kultura organizacyjna.

Firmowy bieg z przeszkodami

Kultura organizacyjna bywa nieuświadomionym i pozostawionym samemu sobie elementem życia firmy. Wiedząc o tym, jak mocno wpływa ona nie tylko na atmosferę pracy, lecz także na biznesowe aspekty działalności, warto przejąć nad nią kontrolę.

Czemu służą artefakty? 

Tak jak szwajcarskie i angielskie szkoły z internatem nierozerwalnie kojarzą się z solidnymi budynkami, zielonymi boiskami sportowymi, uczniami ubranymi w szkolne mundurki oraz wysokimi wymaganiami stawianymi przed uczniami, tak każda z organizacji tworzy własny system artefaktów wyróżniających ją spośród tysięcy innych firm na świecie, dając świadectwo, jak bardzo zależy jej (lub nie) na innych ludziach.

Osobowość i dusza organizacji

Kultura organizacyjna jest integralną częścią strategii zarządzania, niezbędną składową firmy, często zwaną duszą organizacji. Bez wątpienia stanowi o osobowości przedsiębiorstwa, rozwija się i zmienia wraz z nim, inaczej mówiąc – „żyje” i podlega modyfikacjom wynikającym z działań, zachowań, inicjatyw i postaw pracowników danej firmy.

Wyjątkową kulturę organizacji tworzą wyjątkowi pracownicy

Wizjoner, który inspiruje. Jest komunikatywny i otwarty, aktywny i skuteczny, rozwijający i motywujący. Brzmi jak profil idealnego pracownika? W NUTRICIA takie postawy i wartości łączą cały zespół, tworząc wyjątkową kulturę organizacyjną.

Budowanie pozytywnego potencjału organizacji

Jaki przebieg ma zmiana właściciela i jak wpływa ona na pozytywny potencjał organizacji, kulturę organizacyjną, i w końcu na zachowania pracowników, które są jednym z warunków koniecznych do odniesienia sukcesu firmy? Rozmowa Anny Kostrzewskiej z dr. Andrzejem Lisem.

Rządzić inaczej?

Przez lata stano na stanowisku, że aby właściwie zarządzać organizacją, należy rozumieć jedynie jej strategię i strukturę. Dowiedziono jednak, że w organizacji występują także inne czynniki przyczyniające się do jej sukcesu. Są to tzw. miękkie sfery zarządzania. Jedną z nich jest kultura organizacyjna, istotnie determinująca efektywność firmy.

Kluczowe role w budowaniu kultury
organizacyjnej firmy


Kultura organizacyjna spędza sen z powiek niejednemu dyrektorowi HR. Ileż to HR-owcy muszą się natrudzić, żeby zbudować programy, procesy, postawy, które będą promować tzw. pożądaną kulturę organizacyjną w firmie.

Dział: Ludzie i Wydarzenia

Sztuka rozpoznawania emocji – pierwsza linia obrony HR

Umiejętność oceny wiarygodności rozmówcy, np. kandydata do pracy, oraz oceny jego prawdomówności jest jednym z kluczowych czynników zwiększających szanse powodzenia prowadzonych procesów biznesowych. Jak sobie z tym radzić, opowiada Cliff Lansley.

Kobieta w ciąży świętsza od papieża

Jakie obowiązki ma pracodawca względem pracownika–rodzica? Czy są uprawnienia, na które pracodawca nie musi wyrażać zgody? Na te m.in. pytania można było znaleźć odpowiedzi podczas marcowego śniadania kadrowego.

Jotun Polska, Ochnik i Microsoft liderami „Najlepszych Miejsc Pracy” 

Poziom satysfakcji osób zatrudnionych w firmach, które znalazły się na Listach, w ostatnich siedmiu latach rośnie. W 2009 r., w pierwszej edycji konkursu w Polsce, 68 proc. pracowników zgodziło się z twierdzeniem „biorąc wszystko pod uwagę, uważam, że moja firma jest wspaniałym miejscem pracy”, w tegorocznej, siódmej edycji odsetek ten wyniósł średnio 82 proc.

Przyszłość coachingu

Jak będzie wyglądał coaching przyszłości? Czy nasz umysł jest umysłem społecznym? Jak wykorzystać storytelling w pracy coachingowej? Jak będzie wyglądał executive coaching w przyszłości? Na te m.in. pytania można było znaleźć odpowiedzi podczas pierwszej polskiej konferencji International Coach Federation „Coaching Przyszłości. Przyszłość Coachingu”, która odbyła się w marcu tego roku w Warszawie.

Dział: Raport

Polski rynek pracy z perspektywy pięciu lat badań Bilansu Kapitału Ludzkiego 


Badania Bilansu Kapitału Ludzkiego realizowane były systematycznie przez pięć kolejnych lat, budując faktyczny obraz polskiego rynku pracy. Nie wyrwany, fragmentaryczny wizerunek, tylko panoramę stałych, charakterystycznych i powtarzających się cech bez względu na to,
czy mówimy o latach 2010 czy też 2014.

Niechęć do ryzyka – podejście kadry zarządzającej do własnych wynagrodzeń

Wynagrodzenie zasadnicze okazało się najwyżej cenionym motywatorem finansowym w pracy. Jako kluczowe wymieniło je 69 proc. respondentów badania „Motywacje menedżerów 2015”.

Dział: HRM

Lider na dobre i złe czasy


Współcześni menedżerowie funkcjonują w organizacjach, które podlegają ciągłym zmianom. Zmiany te dotyczą wielkości i zakresu działalności, grup docelowych, warunków funkcjonowania, otoczenia, konkurencji. Aby odnosić sukcesy w czasach ciągłej transformacji, organizacje potrzebują liderów, którym pracownicy ufają. Liderów, którzy rozumieją swoją rolę, wiedzą, dokąd i dlaczego mają poprowadzić ludzi.

Najnowsze trendy w codziennej motywacji

Pracodawcy często stoją przed dylematem jaki system motywacyjny zaproponować pracownikom, biorąc pod uwagę ich wiek, stanowisko, staż pracy. Samo wynagrodzenie już nie wystarcza. Czy na rynku świadczeń pozapłacowych jest rozwiązanie, które spełni te oczekiwania? Programy motywacyjne wzbogaciły się o platformę oszczędnościową. Z tym narzędziem firmy trafiają w zainteresowania wszystkich pracowników, a także podążają za najnowszymi trendami.

Różnorodność w kontekście biznesowym – czy faktycznie ją rozumiemy? 

Różnorodność jest faktem. Jest w nas, a także wokół nas. Swoją dynamiką obejmuje wszystkie praktycznie aspekty naszego życia w wymiarze zarówno zawodowym, jak i prywatnym.

Dział: Edukacja i rozwój

Po(d)bić Zachód

Czeka nas wojna z Rosją? W najbliższych latach raczej będziemy musieli stoczyć bitwę z Zachodem – o pracowników. Jeśli ją przegramy, polskie firmy będą skazane na rolę poddostawcy usług dla zachodnich koncernów. Jeśli jednak wygramy, możemy podbić światowe rynki.

Od firmy rodzinnej do korporacji

ENEL-MED przechodzi od kilku lat transformację mającą na celu podniesienie efektywności firmy. Do kultury organizacyjnej firmy rodzinnej stopniowo włączane są różne elementy typowe dla korporacji. Jak skutecznie przeprowadzić spółkę przez takie zmiany?Dział:

Prawo

Zatrudnianie pracowników może być tańsze! 

Nie każdy nowo zatrudniany pracownik będzie musiał wykonać wstępne badania lekarskie. Od 1 kwietnia 2015 r. weszły bowiem w życie przepisy upraszczające zasady kierowania nowych pracowników na wstępne badania lekarskie.

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - pytania i odpowiedzi