W numerze polecamy zapoznanie się z inspirującą rozmową z Jian Qiao, starszym wiceprezesem Human Resources w Lenovo Group Limited, o wyzwaniach  HR-owych, jakie stoją przed jej organizacją oraz o jej drodze na szczyt. Ponadto z lektury  listopadowego wydania dowiedzą się Państwo w jaki sposób firmy osiągają sukces poprzez zarządzanie talentami i jakie trendy wpływają na sposób zarządzania nimi. W dziale „Raport” będą Państwo mogli sprawdzić czy Wasza firma znajduje się w erze pracoholizmu oraz ile tak naprawdę pracujemy i jak odbija się to na naszym zdrowiu. Podpowiadamy również jakie świadczenia można zaproponować, aby pozyskać lub utrzymać dobrego specjalistę. W dziale „HRM” polecamy kolejny z cyklu artykułów poświęconych zarządzaniu własną energią – tym razem dowiedzą się Państwo na ile organizacje wspierają efektywność pracy pracowników, a na ile ich sabotują, i jak to sprawdzić. Przedstawiamy również studium przypadku banku Crédit Agricole, któremu udało się wykorzystać nowoczesne narzędzia komunikacyjne do szkoleń top menedżerów a także przykład firmy MB-Pneumatyka, która skutecznie połączyła działania CSR-owe z elementami employer brandingu i budowania wizerunku przedsiębiorstwa. Jeśli chcą Państwo sprawdzić, czy Assessment Center (AC) jest dotknięte przekleństwem doskonałości zachęcamy do lektury artykułu Kingi Padzik, której książka wraz z aplikacją ze scenariuszem gry strategicznej w ramach nowej wersji AC właśnie ukazała się nakładem wydawnictwa Wolters Kluwer SA.
W dziale „Prawo” przedstawiamy jakie zasady będą obowiązywać pracodawców od 1 stycznia 2017 r. w obszarze ewidencjonowania czasu pracy zleceniobiorców. Przedstawiamy też praktyczne odpowiedzi na pytania w obszarze stosowania przepisów prawa pracy.

Zapraszam na stronę Personelu Plus: www.czasopisma.ABC.com.pl/pplus
oraz do zapoznania się ze spisem treści!

Personel Plus można nabyć w salonach Empik, kioskach Ruchu oraz na stronie www.profinfo.pl/hr-kadry/wynagrodzenia/p,personel-plus-hrm-szkolenia-rekrutacja-prenumerata-2012,39349.html#40152321

 

Spis Treści:

Dział: Temat numeru

Ludzkie spojrzenie na ludzi w organizacji
Wpisanie frazy „coachingowy styl zarządzania” w wyszukiwarce Google dostarcza prawie 19 tys. wyników, a „coaching management style” daje ich aż prawie 1,5 mln. Sporo. To pokazuje, że publikacji w tym zakresie powstało już chyba aż nadto. Czy jednak temat jest wyczerpany?

Ukierunkowanie na cel i rezultat

W ostatnich latach coraz większa liczba menedżerów słyszy od swoich szefów czy zarządów firm, że dobrze byłoby, gdyby dla swoich zespołów – poza byciem zarządzającymi, liderami, szefami – byli również coachami.

Kultura oparta na dialogu i rozwoju
Coachingowy styl zarządzania skupia się na indywidualnym podejściu do rozwoju pracowników. Kluczową rolę odgrywa w nim menedżer, dlatego tak ważne jest wyposażenie go w odpowiednie narzędzia, które pomogą mu efektywnie pracować ze swoim zespołem.

Uważność na drugą osobę
Coachingowy styl zarządzania to stosunkowo młody kierunek podejścia do pracy praktykowany przez osoby zarządzające. Jednakże jest już widoczny w pracy z zespołami, pracownikami. Prostym językiem mówiąc, polega na wykorzystywaniu kompetencji coachingowych w pracy zawodowej w obszarze zarządzania. Mówimy tutaj o szerszym podejściu do kwestii zarządzania – podkreśla Dorota Jaworska, coach ACC ICF.

Znaleźć w sobie motywację
Bądź uważny, pytaj, inspiruj, wspieraj i daj samodzielnie działać.
To moim zdaniem kwintesencja coachingowego stylu zarządzania, który opiera się na kilku fundamentalnych założeniach.

Dział: Ludzie i Wydarzenia

„Pazur” przedsiębiorczości

Niejeden dyrektor HR chciałby pełnić strategiczną rolę w biznesie i być zaproszonym do grona członków zarządu. Niewątpliwie wymaga to posiadania pewnej wizji, celu, ale także determinacji oraz pasji. O wyzwaniach biznesowych i HR-owych oraz drodze na szczyt rozmawiamy z Jian Qiao, starszym wiceprezesem Human Resources w Lenovo Group Limited.

Waga systematycznych działań
Kim jest pracodawca jutra? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwaliśmy w czasie Forum Edukacyjnego Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Pięć ścieżek tematycznych, ponad 20 prelekcji i wiele inspiracji. Jakie cieszyły się największą popularnością?

Rozwój na dziś i jutro
W jaki sposób firmy osiągają sukces? Kim jest talent? Jakie trendy wpływają na sposób zarządzania talentami? Na te pytania można było uzyskać odpowiedzi podczas wrześniowego Śniadania HR, które przybrało formę warsztatu.

HR-owe rewolucje
Jak skutecznie rozwijać u pracowników kompetencje osobiste, przywódcze i biznesowe? Dlaczego do historii biznesowej warto dodać bohatera? Dlaczego warto przyjrzeć się swemu profilowi w portalach społecznościowych? Jak osiągnąć realne doświadczenie (ang. true game experience) w grze szkoleniowej?

Prowokować do refleksji

Jak zarządzać pracownikami? Jak efektywnie wykorzystywać w HR-ze najnowsze zdobycze technologii? Jak HR może przyczynić się do wzrostu efektywności firm i instytucji? Na te i inne pytania odpowiadali uczestnicy konferencji „Nowe Trendy w Zarządzaniu Zasobami Ludzkimi: czy sprawdzają się w Europie Środkowo-Wschodniej?”.

Dział: Raport

Czy Twoja firma jest w erze pracoholizmu? 

Z badania przeprowadzonego przez Hays Poland wynika, że nadgodzin w pracy doświadcza niemal 75 proc. pracowników. Większość zabiera również pracę do domu i wykonuje obowiązki zawodowe w weekendy. Ile tak naprawdę pracujemy i jak to się odbija na naszym zdrowiu?

Opieka medyczna i co dalej? 

Dostęp do opłaconej przez pracodawcę opieki medycznej oraz karta sportowa nadal są najbardziej popularnymi benefitami pozapłacowymi w Polsce. Jakie więc inne korzystne świadczenia możemy zaproponować, aby pozyskać lub utrzymać dobrego specjalistę?

Dział: HRM

Audyt energetyczny pracowników

Czy sposób, w jaki funkcjonuje większość organizacji, jest adekwatny do wymogów, jakie stawia przed nimi rzeczywistość? Na ile organizacje wspierają efektywność pracy pracowników, a na ile ich sabotują, i jak to sprawdzić?

Nawałka story, czyli jak budować zespół
Składniki sukcesu trenera Nawałki to świetny drogowskaz dla HR-owców i zarządzających firmami, ponieważ stworzenie zespołu w czasach dominacji Y-greków staje się coraz większym wyzwaniem.

Assessment Center – czyżby dotknięte przekleństwem doskonałości?
Stan idealny, doskonały – wydawałoby się – najbardziej pożądane zwieńczenie drogi rozwoju. Czy aby nie jest to pewna pułapka? Czy rzeczywiście jest to najlepsze, co może czekać byt zdążający ku najwyższemu celowi?

Dział: Edukacja i rozwój

Rozwój to zmiana

Możliwości rozwoje oferowane w firmie stają się coraz częściej kartą przetargową w walce o pozyskanie czy też utrzymanie talentów. Odpowiednio zaplanowane działania rozwojowe przyśpieszają realizację celów strategicznych firmy i mogą wynieść ją na kolejny poziom wzrostu. O czym warto zatem pamiętać przy ich planowaniu?

Angażujące technologie 

W programie rozwojowym dla top menedżerów banku Crédit Agricole wyzwaniem była zarówno grupa uczestników (150 dyrektorów, którzy początkowo nie byli entuzjastycznie nastawieni do uczestniczenia w kolejnych szkoleniach), jak i cel – trwała zmiana zachowań. Jak wykorzystać nowoczesne narzędzia komunikacyjne do szkoleń?

Z doliny rozczarowań na płaskowyż produktywności
Każda technologia rozwija się w podobny sposób: przechodzi przez pięć cykli – od momentu wejścia na rynek, zwanego spustem technologii, poprzez szczyt rozdmuchanych oczekiwań, dolinę rozczarowań, stok oświecenia, aż do tzw. stabilizacji rozwoju, zwanej przez ekspertów płaskowyżem produktywności.

Szlachetna Karta – Wielka Pomoc
Niecałe dwa miesiące dzielą nas od świąt Bożego Narodzenia. To wspaniała okazja, aby docenić całoroczną pracę pracowników. Tradycją w wielu firmach stało się przekazywanie pracownikom paczek, bonów, gotówki i innych prezentów. A może w tym roku zmienić przyzwyczajenia? Zrobić coś inaczej? Więcej? Szlachetniej?

Prawo

Ewidencjonowanie czasu pracy zleceniobiorców

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać nakaz ewidencjonowania czasu pracy zleceniobiorców. Rejestrowanie czasu pracy będzie miało na celu, podobnie jak prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników, prawidłowe ustalenie wysokości należnego zleceniobiorcy wynagrodzenia za pracę.

Opodatkowanie cudzoziemca wykonującego pracę w Polsce na rzecz pracodawcy zagranicznego 

Kiedy i w jakim zakresie powstaje obowiązek podatkowy w Polsce wobec cudzoziemca uzyskującego dochody z pracy w Polsce, wypłacane przez zagranicznego pracodawcę? Czy nierezydent ma samodzielnie płacić zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia otrzymywanego ze spółki zagranicznej?

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - pytania i odpowiedzi